Tuesday, February 7, 2012

Ikväll har jag varit ute på middag med mina arbrtskamrater. vi var i grannbyn fermoy, en mysig stor by med en flod och ett ovanligt eldfärgat hus precis vid kajen. fermoy var förr den enda vägen till cork norrifrån och det är bara de senaste två åren som den varit förbipasserad tack vare den nya motorvägen. Förutom en massa pubar och små butiker finns det flera trevliga restauranger och ett par hotell. Ikväll var vi på en fransk restaurang som jag inte minns namnet på just nu. Utsidan såg ganska tråkig ut och insidan inte ett dugg restaurangig. Det kändes mer som om man kommit in i någons hus. Här fanns  kanske 7 bord och av dem var fyra ockuperade, vilket nog är ganska bra för en onsdagskväll i en större by mitt ute i ingenstans på irland.

Vi fick vars en handskriven meny och eftersom skrivstilen inte var den lättaste kom ägarinnan och läste högt. Med världens starkaste franska brytning. Efter det var vi inte direkt klokare men vi lyckades ändå njuta av en otroligt god trerättersmeny. Kocken som också var fransman kom ut flera gånger och pratade med oss och de andra kunderna. Precis innan vi skulle gå sa han "skulle ni kunna hjälpa min fru att välja glasögon, hon har  lånat fyra par som hon ska lämna tillbaka snart och hon behöver lite råd från andra damer.

Självklart sa vi och var rörande överens om två av paren. Hoppas hon blev nöjd!

1 comment:

Tobbe said...

Lovely!! Kan vi gå dit när vi kommer?? Längtar redan!!

Paps