Saturday, July 3, 2010

6-månaderskontroll

I måndags var vi på bvcbesök med Isaac. Eller det heter inte bvc här, man går till en public health nurse som är typ som en ambulerande distriktssköterska. Det är två gulliga kvinnor som är PHN i vår by, Liz och Jo. Båda var där på vårt besök i måndags och jag hade släpat med mig Paddy och Sam också. Och Isi såklart. Lillskrutten mådde prima, var otroligt proportionerlig men rätt så lång (fast lagom tjock och huvudmått till längden liksom). Han mäter numera 69 cm och väger 9.9 kg. Inte konstigt mina armar ser ut som Popeyes haha. Sam vägde 9.2 vid den åldern men var inte alls lika lång, hade fortfarande 68 i kläder på honom när han var 6 månader. Isi har börjat med 80 i bodys även om de som heter 74/80 oftast passar. När Sam var ett år var han 72 cm lång.

Efter PHNbesöket for vi vidare till Clonmel och The Clinic där vi träffade Dr Corcoran som gav Isi en tuberkulosspruta. Isi skrek så tårarna sprutade men jag tror mest det var för att jag inte fick hålla honom. Lite tutte på det så var det bra igen. Som belöning åkte vi till badhuset och plaskade runt, det var jättemysigt. Vi har hittat ett nytt ställe där de har en barnpool! Så Sam dumpade armbanden och tar sig runt som en liten delfin. Han doppar ofta och gärna huvudet under vattnet och nu senast kunde han ta upp såna där sjunkgrejer från 50 cm djup! Jätteskoj säger Sam! Isi sparkar och plaskar och tycker också det är superskoj. Han tycker det är skitkul att försöka fånga en boll som man följer efter, och när han fångat den gnager han så det gnisslar.

Åh vad trött jag blev nu, jag orkar faktiskt inte skriva mer. Här får ni i alla fall En minut med oss, från dagens promenad vid Swiss Cottage.

4 comments:

Mandisen said...

Vad dina grabbar är duktiga! Isifisi som växer så det knakar och Sam, aka Vattendjuret, som redan kan dyka! Helt otroligt, jag är så imponerad! Det måste vara den där kombinationen av supergener igen! Nu ska vi gå och handla bullar på kondiset. Det är Matts tur att baka bröd eller bullar nu och efter en och en halv vecka har det fortfarande inte kommit något hembakat nytt bröd...

Jag räknar dagarna tills vi ses...

Tobbe said...

Det värmer verkligen att höra din lugna och kärleksfulla mammaröst när jag tittar på filmen!
Dina pojkar har det BRA!! (alla tre...) och vi längtar efter att få rå om er lite!
Krama alla från mig
Pappmoffa

Anonymous said...

hihi Sam har sin egen stil när han cyklar, va gullgit! snart kommer han på att han kan trampa runt hela vägen och då jäklar!
Isaac är ju bara för söt, han ler nog för att han känner igen "o aj aj aj aj buff", han gillar den! och vem gör inte det?
det fina vädret håller i sig? va härligt:-)
stor kram
beckie

Anonymous said...

Härligt att ha en mamma som fattar att en pinne är en kanttrimmer!
Vi har provätit doptårtan ikväll... den blir jättesmarrig!
Hoppas att Isaac snart blir frisk igen - du tror inte att det har med vaccinationen att göra?
puss
mamma