Wednesday, August 4, 2010

Sverige, del 1

Oj shit det är typ en månad sen jag bloggade. Det har nog aldrig hänt förr. Nu är jag tillbaka men det blir kanske inte så jättelångt, klockan är 23 och det är dags att hoppa i säng. Jag ska försöka sammanfatta Sverigeresan... 

19e juli åkte vi hem och resan gick jättesmidigt. Isaac sov en stund och Sam kollade film. Ingen skrek och gol eller sprang runt i gången. Sen blev det lite förseningar med tåget på Kastrup, ett tåg var inställt. Men det gick det med och vi kom hem till pappa och Nettan, svettiga och dammiga. Vi kastade in väskorna och for till Barabadet för att plaska lite innan middagen och gissa vilken sälunge som blev hellycklig? Sedan blev det god middag och sängen. Eller ja, det var inte det enklaste att få dem att sova precis. Sam däckade i soffan och Isaac sov där uppe och mitt i natten vaknade Sam och skrek och ville inte alls somna om. Då vaknade såklart Isi och så höll de varandra vakna en stund. Det var enda natten vi sov tillsammans, sen flyttade jag och Isi ner i vardagsrummet.

På tisdagen träffade vi fader Alviero som skulle döpa Isaac och vi gjorde nog inte något kul intryck, Sam var helspeedad och försökte ta sig ut ur prästträdgården, in i prästbostäderna och skrek som en stucken gris när vi försökte få honom att sitta vid bordet med oss. När prästen hämtade en kaka fick vi ett par minuters lugn och ro. Eller ja, Isaac var inte heller så nöjd, jättetrött och hungrig så jag hivade upp en mjölkmaskin och matade honom. Paddy såg ut att vilja sjunka genom jorden. 

På onsdagen var det asvarmt. Typ 27 grader och stekande sol. Klockan 16 var vi i kyrkan och dopet förflöt smidigt. Efteråt blev det farmors försvinnanade goda smörgåstårta och till efterrätt mammas supersmarriga jordgubbstårta. Det var en jättetrevlig fest och vi fick massor av fina presenter. Allt från tjocka sagoböcker till smycken, fina kort, en jättesöt servis och pengar. Tack allihop, vilka fina vänner ni är! Och ett extra tack till pappa, Nettan, mamma, Anders och farmor, som ordnade så himla fint! 

På torsdagsmorgonen träffade jag Mia och Tina och deras barn i Folkets park. Det blev två timmar av barnjagande och ett par stunder av småprat, på småbarnsföräldrars vis. Korta, hackiga samtal där man får ett hum om den andres liv :) Det var kul i alla fall, vi har ju barn i typ samma åldrar. Efter det handlade jag och Paddy en massa mat på Ica Supermarket Möllevången och sen åkte vi till stugan. I släptåg hade vi även Manda, Matt och Emilia, till Sams förtjusning. Vi hann med lite bad på eftermiddagen innan det var middagsdags och sjön var alldeles perfekt ljummen! Sam lekte säl och betedde sig som om han inte fått bada på ett år! Isi plaskade förtjust medan Milis tyckte det var lite skrämmande. Kvällen förflöt bra, förutom att jag dragit på mig solsting eller något för på kvällen mådde jag jätteilla och fick huvudvärk. Jag gick och la mig klockan tio men vaknade å andra sidan jättepigg och glad klockan sju på morgonen därefter. Det gjorde däremot inte Paddy, som druckit whiskey med Matt till halv tre. :D 

Fredagen flöt på, med hungriga barn, trötta barn och trötta karlar. Vid tvåtiden kom vi iväg till Skånes djurpark där kalvarna, hönsen och kaninerna blev största succé. Ja plus den elektriska grävmaskinen i barnformat förstås. På kvällen skulle Manda och Matt köra hem eftersom Tobbe och co nu ockuperade Lillastugan. Men vi ville inte riktigt vara färdiga med stugvistelsen så vi bäddade i Storastugan på andra sidan soffan från mig och Isi! Så ner i sjön igen för ett dopp till och nu fattade även lilla Emilia tycke för det ljumma bruna vattnet. Sen for vi hem och lagade middag. 

På lördagen fick Sam prova åka båt ner till badplatsen. Det var kul de första två minutrarna, sen tyckte han det var skittråkigt haha. Och på vägen hem bytte vi så jag och Isaac åkte och Paddy gick hem med Sam och Anders. Isaac tyckte det var lika tråkigt han. Kanske nästa år! På kvällen fick vi god middag hos mamma och Anders och sen provade vi nya bastun som verkligen är kanonfin. Både jag och Paddy blev störtförtjusta! Duktigt gjort av er! 

Nu känns det som om jag ska ta en skrivpaus och sova ett par timmar, det är nämligen bara 7.5 timme tills Isaac vaknar - om jag har tur. Lite bilder från Sverigevistelsen finns på pixbox, tryck här. 

2 comments:

Mandisen said...

Åh, drömmer mig tillbaka till stugan. Så mysigt det var. Attans att vi missade bastun, den får vi prova nästa år. Då stannar vi en vecka! ;)

Anonymous said...

Vi saknar er!