Friday, December 10, 2010

Sams nålat och lite långfilm



Häromdagen vaknade jag som vanligt av att Sam kom in i mitt rum. Men inte med det vanliga "Heeej, sovit heeela natten traktorsängen/pappas säng" utan "Sams nålat". Direkt översatt blir det "Sam har målat". Oh-oh tänkte sega mamman, som kvällen innan hade - mycket riktigt - målat. Dessuom med oljebaserad färg och dessutom i vardagsrummet som ligger precis bredvid sovrummet.

Efter att jag flugit upp ur sängen för att kolla om jag hade glömt färgburken öppen så kunde jag pusta ut. Allt han hade gjort var att måla med en oanvänd pensel på det jag redan hade målat. Det var typ torrt så ingen skada skedd denna gången!

Jag har äntligen fått tummarna loss och köpt en extern hårddisk. Den rymmer 1 TB (1000 GB) och det känns som ofantligt mycket minne. Jag har börjat dra över bilder och filmer så att de ska finnas där den dagen min dator dör. Om jag nu hinner. Fast jag måste säga att trots att jag har mycket att göra så börjar det bli lite enklare. Isaac är inte längre ett kolli som måste bli buren/matad/sövd/lekt med utan kan faktiskt roa sig själv en liten stund då och då. Ibland leker de båda två men det är inte riktigt så att man kan lämna dem ensamma än. En milliminut kan man, typ när jag springer på toa, men inte längre. De senaste dagarna har Sam puttat Isaac flera gånger helt omotiverat så det gäller att vara där precis hela tiden och tänka ett steg längre än honom.

I onsdags var vi i Cork igen och shoppade lite julklappar. Först träffade vi Dominique och gick och handlade lite vantar till Sam, sen gick vi till English Market och handlade soltorkade tomater och fetaost. Därefter käkade vi middag på ett av Dominiques favvoställen, Captain America. Helt klart godkänt. Sam tappade nästan hakan när han såg glassefterrätten vi beställt in till honom för att vi skulle kunna dricka kaffe i lugn och ro. De varma browniesarna med glass och grädde smalt ner rätt bra i min mun också, och Isaac var tyst i säkert en kvart.



Sen drog vi vidare till Debenhams och därefter leksaksaffären. Jag lyckades handla Sams julklapp medan Sam och Paddy och Dominique undersökte nedanvåningen. De kom inte så långt för Sam skulle titta på precis allting i hela affären. Han måste trott att vi kommit till himmelriket. Kolla bilden när han dragit ut en Elmofåtölj och sitter och kollar alla leksakerna. Haha hur sött som helst.





Sen var alla ungarna trötta så vi drog hemåt. Antagligen blir det en färd till på torsdag nästa vecka, Paddy måste byta en skjorta han köpte som var för liten (!). Jag tänkte slutföra mina julklappar imorrn när jag ska till Clonmel och så måste jag ordna Paddys födelsedagspresent också, han fyller ju år på söndag. Förresten har Sam och Isaac fått en ny liten kusin, Paddys storebror Thomas och hans fru Marie har fått en liten tös i förrgår. De har redan JT som fyllde ett i oktober.

Tills vidare kan ni njuta av en salig blandning klipp, alla goa på sitt sätt. Om den inte funkar här finns den på http://www.youtube.com/watch?v=7sJxaTEnsH4 också.


2 comments:

Tobbe said...

Hahahahaha, som vi skrattade åt busschaufför Isaac och hans glade passagerare!! De är ju för häliga - det är tur att ni snart ska komma hit. Jag får skicka med en kram med mormor i januari!!
Här töar det just nu, men vem vet!!
Kramar från Moffa

Anonymous said...

Ja, tänk om du glömt färgburken lite öppen... det kunde blivit design! Av väggar, soffor, fönster m.m. Hihi!
Man längtar ju efter de där små godingarna så det gör ont - tur att det finns internet! Det hjälper lite att se filmsnuttar och skypa lite då och då så att man ser hur de leker och vad de gör. Härligt att se hur de leker med varandra - det kommer snart att bli mycket mer av den varan.
puss
mamma