Friday, December 3, 2010

Snö och vita skogar

Snö. Allt som behövs är ett par cm och hela Irland stannar upp. Skolorna stängs, bussarna slutar gå. Folk blir hemma från jobbet och låter bli att köra om de inte måste. Man råder folk att hålla koll på äldre grannar och bekanta och se till så att de har mat och vatten och minst 17 grader inomhus. Jag hade frusit häcken av mig vid 17 grader, stackars gamlingar.. .

Jag tog tillvara på köldknäppen och beslutade mig för att frosta av frysen idag. Jag hittade en jästpaket som jag fått av Irene för typ två år sen. Jag hittade två surdegsstartpaket som mamma och jag gjorde förra vintern... Och ett par olika paket med nån fiskbit och nån kycklingbit. Plus en hel massa annat, bland annat en hel låda knökfull med äckligt rådjur och en anka. Fy för hundan säger jag, vem vill äta sånt??? Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra av det, Paddy får försöka ge bort det till någon som är mer intresserad än oss.

Jag har försökt julbona lite i huset men känner ingen större julkänsla. Vet inte varför det känns så avlägset faktiskt. Igår slog jag till med en adventsljusstake på Aldi i alla fall så det blev lite mysigt. Och så har jag nån kul idé med julgransslingan, ska se om det går att genomföra. Vet inte om vi skaffar någon gran detta året, de kostar 600 spänn... Jag kan gå ut och sno lite granris i skogen istället och göra fina dekorationer med.

Tomten har nästan bestämt sig för vad han ska ordna till barnen, nu ska han bara få till en shoppingdag i Cork också, helst innan jul. Och förresten får vi fint besök den 22e, Annie Sjörövare och Kapten Ronan kommer hit och julmyser med oss!

Sen jag fick nys om sidan som heter Styleroom.se har jag fått en massa bra idéer till lekrummet! Mitt nästa projekt är att bygga en låda till synthen i lagom höjd för Sam och Isaac, och göra en liten musikhörna åt dem. Sen har jag ett litet bokhylleprojekt på gång och ett större köksprojekt på gång också. Kul ska det bli i alla fall, synd man inte har all tid i världen och alla pengar i universum, då hade det kanske gått fort också! Men å andra sidan är det nog inte jättenyttigt för människan att inte ha saker att sträva efter, så jag tar det lilla lugna. Brädorna till synthbänken ligger färdigsågade i bilen och idag har jag tagit in skruvdragare och skruv. Får se om jag får tid över när jag bloggat färdigt, då ska jag försöka skruva ihop den.

Jag blir förvånad var dag för Isaac är så himla bra på att uttrycka sig och förmedla vad han vill. Han pekar och låter och gör miner och blir jätteglad och säger namnam. Och blir arg och skriker och tjuter och kastar sig bakåt och blir jättearg och besviken när det inte går som han vill. De leker ganska fint ihop ibland, han och Sam. Det största problemet är att de alltid vill ha den traktorn som den andre har.... Eller oftast är det Sam som vill ha Isaacs traktor. Och när jag säger till Sam att man måste dela med sig och leka tillsammans och om han inte gör det tar jag bort alla traktorerna så lägger han sig i en hög och tjuter. Ganska tillgjort och mest som en protest för att se om jag inte ger honom traktorn ändå. Men han repar sig ganska snabbt och går och gör något annat, eller vips så leker de tillsammans och det går jättebra. Idag har de plaskat i badkaret i en halvtimme, jätteduktiga. Sam är som en säl, han dyker och bubblar och ligger på rygg och flyter och Isaac som mest stått vid kanten hos mig och velat komma upp har äntligen börjat uppskatta badet lite mer och kan plaska och leka med Sam och vattnet.

Här kommer lite bilder. Om ni undrar vad Paddy gör på taket så sätter han på hattar på skorstenarna. Det tjuter som fan när de blåser, men det verkar hjälpa att ha dem på. Allt gick bra, han trillade inte ner. Förresten måste jag berätta att jag har en overall size Kajsa. I love! Men jag tänker inte visa på bild. Om ni är jättenyfikna kan ni googla på Michelingubben haha.







3 comments:

Tobbe said...

Ingen julkänsla ?? En ljusstake i fönstret och lite granris kan göra susen, som sagt. Fina julklappsstövlar och en fin julklappsklänning med lite rött band kanske hjälper. Själv är jag ju ingen tomte precis, men skulle gärna vara hos er och äta bacon/cabbage och ta en öl!!
Jag kanske ska köpa två LIKADANA traktorer nästa gång, haha. Kul att pågarna leker lite tillsammans - de är så goa (och du med...)
Kram Papps

Anonymous said...

Duktiga lilla husmor, frostar av frysen, pysslar med barnen och gör hemmet till en plats alla vill komma till! Du får säkert till det till jul även om det såklart hade varit snäppet roligare för oss alla att vara tillsammans. Själv vaknade jag i morse och tänkte att "Nä, nu jävlar måste jag lista ut hur man spelar in på vår DVD så att jag kan ta med Kalle Ankas Jul till Irland!" Har inte satt igång ännu - ska först ut o köpa bil... ;)
När vi kommer i januari ska vi fira jul o födelsedagar o nyår så det står härliga till - hoppas inte att någon ber mig ta med något till dig för väskorna är redan fulla!
Förresten kom jag att tänka på, när jag läste bloggen, att ni nog var 10 och 12 när vi fick sätta äggklockan för att ni båda ville ha datorn. Det är nog en naturlag att man vill ha och göra samma som sina syskon.
puss mamma

Mandisen said...

Jag hade HELT missat filmen på Isi! Tänk att han också tidigt, tidigt bestämde sig för att resa sig och gå! Så duktig och söt han är!

Roligt att läsa om era liv. Jag längtar efter er så och jag vill så gärna träffa barnen! Det händer ju så otroligt mycket med dem mellan gångerna vi ses.

Kul att du och Annie äntligen får träffas. Jag ska hålla tummarna för att det verkligen blir så.

Massor av kramar till dig och dina underbara små liv!