Wednesday, February 4, 2009

Jag såg inte det förrän efteråt! Förlåt!!! :D


Jag måste ju berätta om min supergoda kaka jag bakade häromdagen (och faktiskt så lyckades jag bjuda bort det mesta så jag slapp äta allt själv!) Den är inspirerad av en kaka på Tirups örtagård som är så god så det inte är sant. Här är mitt försök:


2 ägg och 1 dl socker vispas pösigt. Blanda 1.5 dl mjöl, 0,5 dl vallmofrön, 2 tsk bakpulver, 1 krm salt i en annan skål. Mosa ihop med 2 dl mandelmassa! (går bra att göra själv eller köpa). Smält 50 gram smör och häll ner i sockeräggen. Vänd in de andra ingredienserna och häll i bröad form alt i muffinsformar. För kaka sätt in i ugnen 35 minuter i 175 grader och för muffins typ 200 grader och 12 minuter. Eller nåt.


Åhhh den blev så härligt bitig i kanten och så härligt mandelmassig i mitten! Mumsfilibaba! Tog med halva till jobb, om jag inte får löneökning nu så vet jag inte vad jag ska göra! ;)

1 comment:

Unknown said...

Du, Sam ser ju nästan ut som han var med på sjalfest hos mormor! Vilken fin garderob! Nästan som ett lite hus i huset...I 2 veckor har jag tänkt att jag skulle baka semlor men jag vet inte om jag vågar...kankse inte kan låta bli att äta en...och jag äter ju inte SÅNT nuförtiden. Fast förra helgen bakade jag jag kanelsnäckor och idag har jag först gjort jättegoda fiskburgare och sen bakat drömmar. Har ett kakmonster till man! Smakade en halv...dröm alltså...men fiskburgarna med pollock och lax var godare! Kul att jag hittat din "nya" sida! Ha det gott och hoppas regnet slutar snart. Kram. Mosmos