Friday, May 7, 2010

Försöker igen, klockan är bara tio :D

Idag har vi haft en riktig gnälldag. Sam har varit tjurig, Isaac jättegnällig och jag blir på skitdåligt humör när de är så jobbiga. Men nu sover de båda två och jag ska pyssla lite med Hannas kort. Men först ska jag försöka skriva lite här, sen nästa vecka blir det hektiskt igen. Om nu gästerna kan komma vill säga. Det hänger ett litet askmoln över Atlanten som hotar att dra in över Irland igen på måndag. Men men, tiden får utvisa, bröllop blir det i alla fall på torsdag!

Sam har börjat potträna, typ på eget bevåg! Han är väl helt enkelt redo nu och både kissar och bajsar i pottan sen flera dagar tillbaka. Fast när vi har kläder på brukar han använda blöjan men det kommer nog det också. Kanske ska jag ta på honom kalsonger bara när vi ska ut? Vi är så stolta och glada att han utvecklas och är så duktig! Första gången han bajsade i potta sprang han in på badrummet och sa Ou OU! (det betyder bajs). Jag ställde pottan i duschen och så satte han sig. Sen tittade han på mig och Paddy och Isaac som stod och fånlog mot vårt lilla pottbarn. Bye bye sa han och vinkade mot oss haha. Så nyfikennäsorna fick snällt gå ut och vänta tills han var klar. Men vem vill inte bajsa ifred liksom... :D

I förrgår var jag uppe hos Hanna och hennes frisör och provade frisyr inför torsdag. När jag kom hem tog jag ut alla trehundra hårnålarna och la på bordet. De hittade Sam såklart och ville ha en i luggen. Och det fick han ju såklart! Men då säger Paddy: - Sådär kan du inte göra, du gör en mes av honom. Haha skrattar jag tror du verkligen det? Paddy: - Tänk om han blir bög! Haha sa jag igen, av att ha en hårklämma i håret? Gå och googla är du snäll, konservativa katolik. Sen sa han till Sam: - Vi tar ut klämman, sånt är bara för tjejer! Usch och blä, ful klämma. - Har du tänkt på att du skapar fördomar hos Sam nu, och ger honom underlag för mobbning i framtiden? Tänk om Jack kommer till skolan en dag med en hårklämma, då ska Sam säga: - Haha din mesbög, klämmor är bara för tjejer! ett-noll till Kajsa. Paddy får tänka på sina värderingar. Han tycker nog mest jag är knäpp.

Jag har gjort en självdiagnos på nätet för första gången! Lite hjälp av buke fick jag förstås. Jag har delade magmuskler. När man är gravid så går magmusklerna isär och på de flesta (tror det stod 80%) går de samman igen inom 5 veckor efter förlossningen. Jag kände efter en månad och då hade de gått ihop, de nedanför naveln! Men jag glömde känna på dem ovanför! För att kolla sina magmuskler ligger man på rygg och drar upp huvudet så att magmusklerna spänns. Sen sätter man fingrarna i mitten, mellan musklerna. Har man mer än 5 cm mellan måste man vara jätteförsiktig och inte använda dem i sitt ups eller andra magträningar tills man fått ihop dem. Om man inte fixar dem kan man få problem med tarmar och annat senare. För att fixa musklerna ska man göra speciella övningar, inte helt olikt pilatesövningar. Här finns en jättebra tråd med tips på övningar http://www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Idag har jag och Sam stekt hundra miniköttbullar. De blev helt ok och de flesta ligger i frysen nu. En del ligger i min mage, en del i Sams mage och ett par stycken i kylen!




Till sist, en liten bildbomb:

Lycklig Isaac i sängen

Träkaklet som ska upp på väggen i badrummet! Jag är förtjust i det mittersta.

Bexie äter en liiiten liiiiten kanin. Livet på landet hihi.


En bild från vår promenad i bergen förra veckan.


Jag fick passa JT när Thomas sprayade allt ogräs på våra fält. JT är två månader äldre än Isaac.


1 comment:

Unknown said...

Vilken duktig "bajskille" du har! Stort steg i en mans liv!
Kaklet är jättesnyggt, är det verkligen kakel eller är det trä?
Visste inte det om magmusklerna, fanns tyvärr inte Google när jag fått barn. Just nu käns det som jag har 20 cm mellan mina hehe.

Ha det gott!
Kram
Mosmos