Monday, May 24, 2010

Tractor fun!

Igår var vi på tracor run i Ardfinnan. 270 traktorer hade sponsrats med 20 euro var och så gick pengarna till södra Tipperarys hospice. Sam var helt fascinerad, men på tvååringars vis har allting ett slut och när han fick se luftslottet så var traktorerna inte så intressanta längre. Så han hoppade och hoppade och sen kollade vi lite till på traktorerna när de körde iväg. Isaac somnade på sin pappas bröst av ljudet från 200 traktorer... Här ska ni få en liten försmak på hur det var...

Det känns faktiskt som om vi kommit över en stor tröskel med Sam. Sen han var tio månader fram till nu har det känt som en trotsperiod. Eller gränstestarperiod heter det ju. Han har testat och testat och testat och testat till förbannelse. Och när han inte får som han vill så dänger han huvudet i golvet, skriker och slåss och nyps och om vi stänger in honom i rummet så kastar han allehanda saker mot dörren och kissar gärna på golvet. Men nu de senaste två veckorna har det faktiskt känts som om han har kommit ur det här. Han går t ex att avleda eller prata ur saker han vill och igår stannade han när jag sa Stanna! Han pratar mycket mer också och kommer med ord utan att jag säger dem hundra gånger först. Han kissar alltid i toaletten eller på gräset om han inte har blöja på sig och bajsar i pottan eller på gräset (jaja det är inte lätt att veta att man får kissa där men inte bajsa ;)) Det känns väldigt kul att han börjar "foga" sig och jag njuter mycket mer också! Han får oss ofta att skratta för att han är rolig, fascinerande, intelligent och helvild!

Och så har han lärt sig att gunga! Men till Paddy säger han wee vilket är samma som han säger för kissa, så om han är inne och säger wee så vet man inte om han vill gå ut och kissa eller gunga. Han kan säga både kissa och gunga på svenska (na na nanana)

Isaac är jätteförtjust i mat. Han har provat en köttgryta, en kycklinggryta och nu idag blev det pasta med skinka och tomat. Allt i burkmat, ekologisk från Hipp. 79 cent, vad har man att förlora?


Isaac tycker fortfarande inte det är så kul med pappa. Eller jo, han är skoj så länge mamma är i huset. När mamma t ex är uppe i bergen och motionerar bort lite fläsk så passar Isaac på att rensa lungorna. Stackars Paddy, hur ska detta gå när jag börjar jobba nästa vecka? Isaac blir helt förstörd och jätteledsen och så fort jag kommer hem och tar honom så slutar han. Idag tog det tre sekunder ungefär, sen tittade han på Paddy och log. Synd vi inte är lite rikare, då hade jag stannat hemma ett halvår till.

Jag passade på att gå lite promenad idag i bergen. Helt underbart och jag gick en stig som jag aldrig gått förr men den har alltid lockat mig. Det var rätt så brant och jag brände nog en kalori eller två. Mitt uppe på toppen ringde jag till Irene och så fick hon leta upp mej i teleskopet!

Såhär såg backen ut innan bestigning.

Och här är uppifrån! Mysigt eller hur? Ingen jättepeak men från 200 m till 438 på toppen!


5 comments:

Tobbe said...

Hur kunde ni få Sam FRÅN traktorerna?? Eller blev det liksom "ser inte skogen för alla träd"?
Roligt att se alla solskensbilder från er lilla familj och skönt för dig att du får lite egentid!!
kram Papsmoffa

kajsa said...

De körde därifrån allihop, i karavan runt byarna. Trist att hamna bakom dem haha. Du såg att jag lagt upp filmen i ett annat inlägg va? Från bröllopet alltså.

Mandisen said...

Vilket roligt inlägg! Kul att se lille "Emil" gunga på pappas bak, (härligt att Paddy bjuder på sig), och lille Isaac, vad duktig han är! Han sliter till sig sked och allt annat, till de dramatiska tonerna ur Kristina! Härligt, så ska de tas ;).

Kan tänka mig att Sam var i traktor-himlen innan något annat lockade.

Skönt att höra att ni får lite paus i Sams gränstestande. Det behövs nog för att orka med nästa period ;). Det är väl olika trösklar med olika gränser som ska testas. När de då kommer över en är det lite lugnt tills nästa ska testas. Nu vet du i alla fall att han KAN stanna på kommando! Stackars lille Isaac som inte vill vara utan mammas trygga famn. Det ger sig nog med tiden ska du se när han liksom inte får något annat val än att gilla läget. Lite regelbundna tider med pappa när du jobbar kanske gör susen. Hoppas det i alla fall!
Kram

Anonymous said...

Alltid lika roligt att läsa din blogg! Härliga vardagsfilmer som kommer att kännas fantastiska redan om några år! Jag blev djupt imponerad av Isaacs bordsskick - han sliter till sig servetten (?) och torkar sig om munnen, ordentligt, innan han är redo för nästa sked! Otroligt! Jag förstår att han skriker när du är borta, det hade säkert de andra två också velat egentligen... ;)

Unknown said...

Det är för att du är en sån fantastisk mamma som alla skriker när du är borta, Kajsa!
Säkert skönt för Sam också att han kan känna sig stor och duktig och göra som ni säger. Det vill ju alla barn. Vad roligt att TB (hihi)var så duktig och spelade och att han fick va me på Hannas bröllop.
Nu ser vi fram tills vi träffas i juli! Kram Mosmos