Friday, October 29, 2010

Isaac 10 månader!

Woop woop, teknikens under har skett! Idag har jag för första gången på Irland tankat direkt med kortet i automaten! Man måste alltså inte gå in längre för att betala utan på varje maskin finns en kortläsare! Ja på Tesco då alltså, inte på alla de andra. Det finns hopp för oss också!

Den senaste veckan har Sam skaffat sig en ny vana. Från att ha varit helt torr på dagarna har han medvetet börjat kissa på golvet. Ibland för att han är arg på oss men för det mesta helt oprovocerat. Jag konsulterade såklart kloka bukefalos som berättade att det är helt normalt att ha såna bakslag och det är bara att vänta ut dem, men om jag ville kunde jag testa en belöningsmetod. Lite som klickerträning för hundar... Så jag testade såklart. Igår kväll satte jag upp ett papper med fem rutor med en bild på Sam som kissar i toaletten, och nu när jag skriver inser jag att det behövs bildbevis. Någon gång i framtiden kommer jag fnissa åt detta.




I alla fall så får han sätta ett klistermärke var gång han kissat i toaletten och när det blev fem klistermärken fick han åka och bada. Eftersom han dricker mycket så gick det inte så lång tid innan han fick belöningen så när Paddy gick upp idag åkte Samli och jag och badade. Jättemysigt, han var som en liten säl som vanligt och hittade ett par grabbar i 8-10 årsåldern som han lekte med. Samtidigt fick Paddy och Isaac lite ensamtid. Nästa belöning blir att få rida på Ginny, annars kommer vi få åka och bada varenda dag! Så själva huvudtänket är att fokusera på det positiva och ignorera det negativa, han kommer såklart få hjälpa till att torka upp kisset men i övrigt blir det inget skäll. Kanske blir hemskt tråkigt då att kissa på golvet...

Jag har byggt dörrar till den inbyggda garderoben i Sams rum. Det blev ganska bra och nu är de dessutom lila. Men jag har bara målat en gång och det är inte så värst snyggt, så ni får vänta med att se det lila. Här hjälper i alla fall Händige Sam till att skruva.

På lördagsmorgnarna har vi som projekt att åka in till stan, parkera bakom hotellet och promenera bort till Farmers Market som ligger bakom Galileo. Där köper vi fisk och lite grönsaker och sen går vi tillbaka igen. Isaac sitter på ryggen i selen och säger inte ett knyst, och Sam promenerar och pillar på allt och klättrar på allt och är jätteduktig på att hålla mig i handen. Ser ni så roligt alla ankorna sitter i floden? På tredje bilden var jag tvungen att fota Isaac, kändes som om han sov, han andades sådär rytmiskt och tungt. Det var inte långt ifrån att han sov i alla fall haha. Manda vill du ha en sån mössa till Emilia eller är den för tjock? Den är fleecefodrad...




Imorgon åker jag och Isaac tåg till Dublin för att träffa Maggie och vi återkommer på söndag igen. Med lite fullare garderob hoppas jag!

3 comments:

Anonymous said...

Ja, den här bloggen kommer du att le åt. Kanske Sam också även om det nog dröjer länge... Du behöver kanske inte visa den för hans första flickvänner? ;)
Det låter vettigt att fokusera på det som är bra och rätt och försöka ignorera dåliga beteenden. Jag har hört uttrycket "släcka" ett beteende genom att liksom inte ge det "syre" och det låter troligt. Helt säkert kommer han att sluta kissa på golvet i alla fall. Förr eller senare. Pussa mormors godbitar!

Mandisen said...

Du är så duktig! Belöningssystem i sann "Supernanny"-anda som bara belönar bra beteende. Bort med det dåliga! Hur har det funkat so far?

Emily said...

Smart ide där med tavlan o pedagogiskt med bilder. Så urgullig Sam the builder är!! Ska bli spännande att se garderoben färdig. Hoppas att ni hade en härlig tur i dublin. kramkram