Wednesday, October 20, 2010

Kalenderhjälpen!




Att ha ett barn är en hobby, att ha två barn är ett heltidsjobb läste jag någonstans förra veckan. Det stämmer rätt så bra faktiskt! Inte så att det är jobbigt, men den lilla fritid man hade är som bortblåst! Nu är ju inte jag den som går och gräver ner mig, och ofta tycker jag att jag (och barnen) funkar bättre om vi har lite att göra, så tillsammans bygger vi en garderob i Sams rum. Den kommer bli jättefin och än så länge har jag bara byggt en ram runt om. Jag har tänkt mig en fin lila till den och kanske något med duvor som dekoration.

Isaac lilla brända hand har blivit mycket bättre, den är faktiskt nästan helt bra. Han brände ju handen på ugnsluckan här hemma dagen innan vi åkte till Sverige, och det blev en rejäl blåsa som ni ser. Denna pajade han helt omedvetet på Emilys kind två dagar senare. Det har läkt ihop jättefint, jag har inte gjort något mer än att hålla det rent. Det tog lite längre tid att läka i två veck, det sprack upp hela tiden. Men nu är det alltså bara lite gammalt skinn kvar på ett par ställen och det ser jättefint ut under.

Nu har jag precis betalat in pengar för min kalender! En massa fina tjejer på buke har ordnat en kalender, med hästar, mystik och naturliga kvinnor som tema, och pengarna går till ett Fistelsjukhus i Addis Abeba. (tror jag det var, kan ha fel på platsen). Fistelgångar är inte helt ovanligt i Afrika och det finns hjälp som gör att kvinnorna kan leva ett normalt liv igen, men många har inte råd. Om du också vill ha en kalender, sök på Kalenderhjälpen på Facebook och skriv att du vill ha en kalender så får du ett meddelande av de ansvariga. 130 kronor inklusive frakt kostar de.

Imorgon har vi stora planer på att börja ordna framsidan till badkaret. Det blir Paddy som är byggansvarig och jag som är barnunderhållningsansvarig. Vi ska nog smyga ut till Irenes stall och mata hönsen, har en massa ris och övermogna bananer här hemma, i en hönas mun är det som ljuvaste chokladen. Irene är i Schweiz för tillfället och kommer hem på fredag igen. Tack och lov, jag är ju ridsugen!


3 comments:

Anonymous said...

Det känns så gott att läsa om er vardag. Jag tycker att ni hanterar livet och varandra på ett härligt sätt. Ni är helt enkelt härliga människor som det är härligt att vara med. Det är väl därför jag saknar er så mycket. Ja, ja, jag vet att jag är part i målet och att jag tycker att du är härligAST, men jag tror faktiskt ändå - ärligt - att jag har en poäng. Det finns så mycket kärlek och humor i er familj tillsammans med projekt, drömmar och viljor. Hur långt är det kvar till januari? Puss o kram Mamma

Mandisen said...

Vad fin bloggen blir! Blir helt inspirerad att ändra min också! Som med håret, man tröttnar liksom på samma gamla utseende efter ett tag ;). Vad skönt att Isis hand läkte ihop så fint. Det såg ju inte så trevligt ut. Kul med nya projekt. Jag önskade att jag också hade tid för det där. För ett barn och heltidsarbete som lärare, ja vad blir det? Dubbeltidsarbete? Det är i alla fall vad det är och tid för play är verkligen en bristvara. Men imorgon ska vi städa ur vår källare när mamma och pappa sitter barnvakt här uppe! Bara en sån grej!
Du gör det verkligen bra gumman!

I övrigt kan jag bara instämma med föregående talare i allt.

Puss!

Anonymous said...

Wiho! Vilket fin layout:-) I like!
Hoppas Isis har återhämtat sig efter förkylningen, stackarn måste ha varit helt slut när han kom hem (efter alla intryck plus förkylning).
Projekt som vanligt på gång, jättebra att kunna kombinera saker som måste göras hemma med att aktivera barnen, smart jobbat Kex;-) Men ja, fixa badkaret kanske bäst om vuxna gör det mesta. Spännande, vill se bilder!!
Mamma hälsar och tackar så mycket för boken som jag fick;-) Nu kan hon sova lugnt om nätterna hehe.
kram på er
beckie