Sunday, March 6, 2011

Ingen kak-bak-dag

Idag har jag lyckats med ännu ett misslyckat bakverk. Förrförra veckan gjorde jag en kladdkaka som inte alls blev kladdig, döäckligt tyckte alla utom Irenes höns. Idag gjorde jag en semmeldeg som inte ville jäsa. Skumt. Här på Irland har vi ju inte färsk jäst utan torrjäst, men jag har hittat en som heter Reactivating Yeast där man först blandar ut jästen med ljummet vatten och socker och låter det stå i tio minuter tills det börjar bubbla och skumma. Då fortsätter man som vanligt. Och det bubblade och skummade så så långt var det bra. Sen blandade jag ihop det med smält smör och mjölk och det känns som om jag kanske inte rotade runt tillräckligt i kastrullen och att det kan ha varit för varmt i botten på detta så det dödade jästen.

I alla fall hade jag haft i en gnutta bakpulver också för att fluffa upp dem, så de blev ätbara till slut. Jag får ta med dem till jobb imorgon och bjuda på, det är väl semmeldags?

Idag har vi haft en lugn dag, först i morse var jag och grabbsen i Clonmel på Tesco med världens kortaste inköpslista. Hårfärg, mandelmassa, 2 paket mogna avocados och ofärgad skokräm. Vi köpe alltihop. Sam är så söt, han springer själv och hämtar en pyttevagn och ställer tillbaka den efteråt. Han är verkligen kanon på att lämna saker, t ex när vi är och badar så säger man bara "nu ska vi gå, säg hejdå poolen" och då säger han "hejdå poolen" och går. Eller på Tesco finns där såna här karusellmaskiner, som jag visserligen aldrig stoppar pengar i, men ändå. Nu ska vi gå, sa jag och så gick vi. Sam glad, sittandes i kundvagnen och Isaac skrikandes som om jag stulit honom. Sen fick jag nästan ta till våld för att få in Isi i bilen, testa sätta en konvex stålvilja i en konkav stol...

Nåja, vi åkte till lekplatsen så han var inte ledsen så länge. Det finns ju inte så många runtomkring oss så vi passade på när vi ändå var nära. Det är en jättefin lekplats med staket och grind runt hela. Idag var där massor av folk och det var inte helt lätt att hålla reda på gröna faran och upptäckarfisen. Men en halvtimme fick vi, innan jag tröttnade och så åkte vi hem.

I eftermiddags har vi tagit det lugnt, varit ute massor och jag har skruvat lite på min garderob. Vi lagade tacos till middag och sen tittade Dominique in med en kompis, Ashling. Dominique berättade att hon precis gjort slut med sin pojkvän sen tre år för han hade varit otrogen igår natt. Jättetråkigt, hon var inte alls glad. Och han som var så trevlig...

Imorgon måste jag skynda mig till jobb, vi fick en jätteförfrågan med en grupp på 74 personer, och vi "tävlar" mot Milano så det är bäst för oss att vi hittar på nåt skoj åt dem! Spännande!

Jag ska försöka blogga snart igen, men som ni säkert sett är hemliga snickaren busy om kvällarna. Och hemliga symaskinisten ligger och väntar, har en del projekt som måste vara klara inom en viss tidsram... ;) Håll till godo med ett par bilder så länge. Snart kommer nya på mitt badrum också.

Förresten funderar vi på Sverigeresa 23 juni till 10 juli, någon som har semester då?

Rödnosad förkyld Isifis, 14 månader gammal.


Frågan är, vems är stolen? :)


Rockar som brorsan!


Såhär sitter hyllan, jag är jättenöjd! Sam sträcker sig efter Sam I am, av Dr Seuss. En skum bok för man måste antingen läsa jättesakta eller bläddra jättefort för att få någon kontinuitet i den.

4 comments:

Emily said...

Underbara bilder!! Jag vet inte riktigt när jag är ledig i sommar, men middsommar är jag i alla fall ledig.Störrigt med baket, konstigt också. kramkram

Anonymous said...

Äntligen en blogg! Här har man slitit ut kajsakladdar-ikonen utan att få något nytt att läsa på länge! ;) Kul att läsa att du gör Irenes höns mätta och glada. Du får väl ägg i gengäld? Fettisdagsdagen var igår så du har helt klart för dig på den punkten också. Gosiga bilder! Säg till när jag kan börja skramla om trädgårdsfest den 9 juli. Eller sa vi den 8:e? Puss mamma

Tobbe said...

Vännen! Tack för blogg och härliga bilder. Vi åker till Mall-Åkra den 24 juni och är borta en vecka, då kan ni ju bo här för er själva....sen kommer vi hem och har semester med er i stugan eller vad ni vill!! Det blir väl skönt när ni får flytta till Sverige där vi har riktig jäst!!
Stora kramar PappMoffa

Mandisen said...

Vilket mys inlägg med de fina bilderna! Vilken fin hylla! Oj, vad du ska få snickra till oss när ni kommer hem! Du är min inredningsguru! Jag är sjuk, igen... *suck* alltså. Så jävla less. Men idag är Helen Sjöholm hos Malou för en lång intervju så jag känner ändå att jag stannade hemma rätt dagar ;). Jag behöver inte kommentera det där med semester va?