Friday, March 11, 2011

Saker som är annorlunda här

På tal om kakbak har jag en kladdkaka i ugnen nu. Den är lite speciell för istället för smör har jag kokosfett och istället för socker har jag xylitol. Smeten smakar smaskens och jag hoppas att den blir tillräckligt kladdig. Nu är den ute och den dallrar :) Härligt!

När jag gick genom byn häromdagen höll de på att tömma bankerna. Ja typ Securitas alltså. Jag tycker alltid det är lite scary, för här är det inte en kille som kommer in, grabbar pengarn och går igen utan 1 st securitasvan, 1 st polispikébuss och 3 stycken militärbilar modell gröna jeepar. Ur dessa kommer det 10 militärklädda snubbar med stora automatgevär, och de ställer sig utmed väggarna runtomkring banken medan de andra går in och hämtar pengarna. Om man råkar befinna sig i banken när dessa kommer in så låser de dörren ut medan pengarna hämtas. Man blir alltså inlåst på banken i ungefär 5 minuter. Jag vet inte, det känns lite konstigt faktiskt.

En annan sak som är annorlunda här är folkbokföringen. Eller bristen på, kan man nog säga. Datorsystemen har inte nått Irland än, och när jag var på socialkontoret för första gången för att få mammapenning så hade de såna gamla datorer med svarta skärmar och en grön blink blink text. Ms Dos eller vad det heter. Och ett kartotek där alla var inskrivna. Fast det är lite av charmen här faktiskt, att vissa saker bara är så stengamla så det inte är sant. Nu har de bytt datorer men inredningen från 50-talet är fortfarande kvar.
Istället för folkbokföring har de något som kallas Sensus. Det är som en folkräkning. Alla som är i landet ett visst datum vart 5:e år fyller i en blankett. Här svarar man på en massa frågor. Inkomst, arbete, vem man ligger med, hur många barn man har, hur man tar sig till jobb och hur långt det är, om man är utländsk eller inländsk och en massa annat. Lite sött faktiskt, och jag är inte avis på den som ska sammanställa allt det här sen haha. 4.5 miljoner invånare. Eller vem vet, vi får se efter räkningen, vi kanske är mycket färre nu med alla som emigrerar till Australien.

Idag har tsunamin slagit till mot Japan. 1000 befaras döda. Det är helt sjukt vilken kraft vattnet har, drar med sig hela hus, bilar och allt annat i sin väg.

Hemliga snickaren har tagit en paus och sytt ett lapptäcke. Det blev sött men jag funderar på om där borde vara en kant runtom. Jag får fundera lite till och kanske göra ett till. Nu däremot ska jag ta upp garderobsbyggandet igen, det fick vila en vecka för jag kunde inte hejda mig med lapptäckesprojektet.

Till slut, mina vackra gardiner i lekrummet. De går att rulla ner men någon har mätt fel så de är lite för korta. Men det gör inget, tycker jag. Sen en bild på Isaac som just hittat något gott att äta.



2 comments:

Mandisen said...

Mmmm... vilket fint inlägg! *Suck*, om mindre än fem veckor står jag själv där i det fina lekrummet med de söta gardinerna med Milis! Åh, så härligt! Spara lite sol och varma dagar tills dess!

Det låter bra med militär och polis när banken ska tömmas tycker jag. Här får ju secutitasvakterna inte ens bära vapen så värdetransportrån är ju inget främmande begrepp här i Sverige. Det är synd om de stackars väktarna som ska skydda en hel banks pengar mot galningar med automatvapen.

Idag ska jag och Matt på date. Bara bio men ändå. Det var evigheter sedan vi gjorde något bara vi så det ska bli kul. Vi ska lämna Snuttis redan i eftermiddag så vi slår nog till och med till på en fika innan!

Skype imorgon kanske?!

När kommer bilder på täcket?

Kram!

Anonymous said...

Äntligen ett nytt inlägg! Härligt! Men... kokosfett? Det är väl dubbelobra? Eller?
Jag håller med dig att det är hemska saker som händer just nu. Det känns otäckt med kärnkraftsolyckor, men Anders säger att det inte kommer hit i alla fall. Han brukar ha rätt.
Gardinerna är jättefina! Det gör ju inget att fönstren är för långa ;)
Puss mamma