Sunday, March 20, 2011

St Patricks day

I torsdags var det Saint Patricks Day. Det är lite som deras nationaldag och det firas med parader i nästan varje by. Jag har aldrig tittat på någon parad här på Irland förr men i år kändes det som att Sam kunde tycka det var kul så vi åkte. Elisa som bor här ett par veckor och praktiserar hos oss på jobb följde med. Först var vi i Cahir och sedan åkte vi till Cashel. Det var faktiskt ganska kul, efter att typ 10 000 barn i varierande storlekar hade passerat kom en massa fordon och någonstans i början fanns det musikanter också. Pojkarna var som förhäxade, Sam har nog aldrig suttit så stilla så länge.

Favoriten var brandbilen som slog på sirenen då och då. Den var ascool tyckte Sam. Isaac sa ingenting.

I fredags hade jag Hanna här, först fick jag lite välbehövlig dressyrhjälp med Ginny och sen redigerade vi lite film. Hon ska sälja hästen Rufus och behövde lite filmmaterial så att folk kan titta innan de vill köpa. Det blev jättebra men var inte helt lätt att underhålla barnen samtidigt. Isaac fick äta youghurt alldeles själv och det tog nog 20 minuter innan han tröttnade, vårt lilla matvrak.

Och idag har det varit helt underbart väder. Vi började dagen med en härlig cykeltur. Barnen skrattade och jag blev så varm att jag fick cykla utan jacka. Härligt! Daisy blev lite trött emellanåt och tyckte det var alldeles perfekt att sitta i Sams knä en stund och vila upp sig haha.
Sedan gjorde vi miniköttbullar och pasta- och grönsaksmix och käkade lunch. Efteråt stack jag hem till Irene och motionerade Ginny, härligt i varma vårvädret! Efter det hann jag klämma in en promenad med Elisa i bergen innan det var dags att käka middag och allt det där. God spagetti och köttfärsås blev det, mums!

Barnen är så härliga nu för tiden, fast ack så krävande från och till. Isaac till exempel blir som en igel om han 1. är trött 2. misstänker att jag ska åka och jobba 3. är hungrig. Om han är hungrig kan det hända att det inte ens hjälper att bära runt på honom (medan man lagar supersonic mat med den andra, såklart) utan då får han ett riktigt utbrott. Flera gånger har jag lyckats avleda innan han blivit tokig genom att ge honom en grissini (en sån där italiensk brödpinne). Phew. Annars är han toksöt, han pratar ganska mycket och härmar ganska mycket. Jag skulle nog säga att han har 20 ord och av dem använder han 5-6 frekvent. Juice heter det var gång han vill dricka, och det ska helst göras ur riktiga glas. Allra helst ska han dricka själv men det får vara precis innan baddags för det blir himla blött. Han gillar mjölk och nästan all mat. Idag åt han först upp sin portion spagetti och köttfärsås och sen åt han upp det som Sam hade lämnat - typ 50% av sin portion. Han visar alltid vad han vill genom att komma och hämta en i fingret. Sen drar han en dit han vill och visar mycket tydligt när han är nöjd.

Isaacs favoritsysselsättningar är att vara ute, äta, bada och gosa i sängen. Han älskar även när man jagar honom. Häromdagen hos barnmorskan var han 78 cm lång och vägde 11.8 kg. Det är ett kilo lättare än Sam samma tid och 6 cm längre!

Sam har hoppat ett steg till i sitt tal. Han klarade 3-årstestet hos barnmorskan galant och svarade enbart på engelska. Man kan resonera ganska bra med honom nu, i stil med "lägg alla leksakerna i lådan så går vi upp och dricker välling sedan" och så gör han det. Men han har sina duster han också, senaste veckan har vi t ex haft "Jag vill att mamma ska klä av mig när jag ska bada-dusten", "Jag vill att mamma ska ta av mig mina skor innan jag äter middag-dusten" och senast i morse "Jag vill ha med mig den här vattenflaskan in på mitt rum för jag leker att jag ska gå och jobba, men mamma vet att vi kommer ha vatten överallt om en liten stund så det får jag inte-dusten".

Dusterna innehåller en massa skrik och gråt och gärna i hallen så att alla i huset vaknar. De varar mellan 20 minuter och en timme och det är faktiskt ganska jobbigt efter ett tag. Men det positiva med Sam 3 år och 2 månaders-dusterna är att efterföljande gånger har allt gått som smort. Nu tar han av sig kläder och skor själv och en timme senare nöjde han sig med att sitta vid barbordet i köket och dricka sitt vatten. Sam innan 3 år har aldrig fungerat så. Han har bara gjort precis samma sak igen och igen och igen.

Nu är jag skittrött för jag vägrar ju erkänna att Isaac kommer att vakna klockan 6, så jag går inte och lägger mig förrän innan 12. Gäsp. Denna veckan blir lite konstig, istället för att arbeta 4 x 4 timmar ska jag jobba 2 x 8 timmar. Kira och Linn ska till Sverige och TUR-mässan i Göteborg för att ragga lite nya kunder, så jag får hålla ställningarna här hemma.













PS. Kontoret blev jättevälstädat dagen efter!!! Jag ska se om jag kan fixa ihop ett litet klipp från paraderna imorrn kväll, nu är jag jättejättetrött och måste gå och lägga mig!

2 comments:

Carro said...

vilket härligt inlägg, gums! (vet jag är dålig på att kommentera... men läser alltid! ;-)) Förstår att det är jobbigt med treårstrots ala Sam, man får väl försöka se det som att det är för att han ska bli självständig som han trotsar... för det vill man ju att de små ska bli, å kanske liiite lättare att orka med då. (iaf i fem min ;-P)
Härligt foto på isaak å yoghurten! lovely lovely! ;-D pussa på pojkarna från mig! *puss*

Anonymous said...

Upptäckte nu att du bloggat. Mmmmmyyysss!Läser sakta för att den ska vara riktigt länge. Tycker att jag känner lukten av köttfärssåsen, yoghurten, hör Sam skrika i hallen och Isaac som vill ha juice. Underbart att Sam drar lite slutsatser av sina utbrott! Bilderna är helt ljuvliga. Man ser hur Sam storebror är sådär retfullt störst och bilden på Isaac i solstolen är helt underbar. Han ser verkligen ut som en trött liten man i en stor värld. Det känns länge att vänta på att få träffa er tills i juni... puss mamma