Thursday, February 4, 2010

Jag har tid!



Igår hade vi en helveteskväll med kolikskrik nästan hela tiden. Från fyra på eftermiddagen var han onöjd och ett par timmar bara skrek han. Vi somnade vid ett inatt och sen sov vi gott. Lite knorr vid 5-6 i morse men vi somnade igen efter ett blöjbyte. Paddy hade lovat att gå upp med Sam i morse och det gjorde han också, trots att han bara sovit i två timmar. Så när jag pallrade mig upp vid tio var han supertrött. Jag ringde Irene som ville följa med på promenad så jag packade in båda ungarna i bilen och så körde vi till Swiss cottage. Vi kom inte speciellt långt eftersom Sam hittade en perfekt motorsågspinne. Den var han tvungen att prova på alla träd och göra ljudeffekter till :D Goa unge! När vi hade gått i en halvtimme hade vi kommit ungefär 300 meter. Då deklarerade Sam att han hade bajsat. Tänk vad skönt att kunna göra det när andan faller på. Eller inte. Så vi vände och gick tillbaka till bilen. Eftersom det börjat regna beslöt vi oss att åka hem till Irene och luncha. På vägen somnade båda tomtarna och vi åt lunch i lugn och ro. Efter kaffet väckte vi Sam som fick tysk falukorv och macka. Förresten har han lärt sig säga äpple haha så himla sött. Och blöt säger han också men dt har jag väl berättat.


Något annat han lärt sig är att öppna kylen. Gärna när jag ammar för då vet han att han har lång tid på sig att studera innehållet. Häromdagen tog han ut tre potatisar, sen gick han till lådorna och hämtade en skalare och försökte skala. När han inte kunde det la han upp allting på köksbänken. En annan gång hittade han flaskan med brun sås (typ HPs) och försökte få ut den. När det inte gick hämtade han ketchupen och försökte med den. Igår hittade han en burk cider som han försökte öppna men näe, inte heller det gick!






För det mesta byter jag blöja i köket och nu kommer jag ihåg varför. När jag försökte byta i badrummet hann Sam klättra upp på barstolen, ta ett äpple och gnaga i sig hälften. "Äppli" säger han glatt när jag kom ut igen :D

Om jag nu ska berätta allt roligt kan jag ju berätta att vi ibland browsar på youtube och kollar filmer. Allt från barnprogram till djur och traktorer och sånger. Igår kollade vi på the ketchupsong där ett par tjejer dansar relativt lättklätt på stranden. Efter en stund klämmer sig Sam på bröstet och säger "giölk!" (mjölk, red anm) och det krävs väl inte någon jättehjärna att förstå vad han menar haha. För övrigt har han lärt sig säga It's. Han kan till exempel säga it's mammas (en behå). Eller it's Isas (kolikdropparna). Han kan säga bada klart och tydligt och förstår precis vad det betyder. När han väl badar kan han sätta på duschen och reglera både hastighet och värme på vattnet. Duscha är toppenmysigt tycker Sam!


Ja om ni inte har räknat ut det än så är koliken bättre ikväll. Isaac sover som en stock väl instoppad i sjalen! Tack och lov för det säger mina trumhinnor (och säkert Isaac också).



Haha jag måste få visa vad vi gjorde igår. Vi har flyttat in hönshuset i trädgården, det står bakom skjulen numera. När Paddy körde där med grävmaskinen för att sätta hönshuset på plats så sjönk han ner jättemycket med det ena hjulet, typ 40 cm. Han dumpade en skopa ny jord över för att vi skulle kunna fylla i det igen och sen regnade det typ en halvmeter. Så i hjulspåret finns nu 40 cm gegga. Härligt tyckte Sam som skulle prova! Han fastnade med foten och satte sig i geggan haha. Det var bara att lyfta upp, strippa och bada.




Och här kommer en bonusbild på Isaac! Han ler lite då och då men är svår att fånga på kort. Här är ett halvhjärtat försök, förhoppningsvis kommer det bättre! Fem veckor igår, inte illa.


5 comments:

Tobbe said...

Man vill ju bara vara där hela tiden....och höra "äppli" och annat härligt!
Skönt att du får dig en liten stund då och då - hälsa Paddan och tacka från mig.
Sam är verkligen härlig och rolig, om än envis och lite krävande ibland...men bättre det än en passiv unge som bara ska bli road hela tiden!
krama honom från mig, och Isa med!!
Pappmoffa

Anonymous said...

Stackars alla mammor till utvandrarflickorna på 1800-talet! Då fanns inga bloggar, pixboxar eller Skype! Det tog säkert en månad för ett brev att komma fram!
Sam på bänken påminner mig om en gång när jag var tvungen att ta ett telefonsamtal och du passade på att undersöka en flaska bläck - iklädd en röd bäckeböljaklänning med vita spetsar... Det var då jag började älska Klorin! puss mamma

Mandisen said...

Hahaha, roligt inlägg och roliga kommentarer. Att Sam är lik dig Kajsa, har man ju redan förstått! Kul att sånt där kan gå i arv. Hoppas att den där koliken ger med sig nu. Inte roligt alls. Jag lider verkligen med er allihopa. Men det är tur att de är glada emellan varven, det gör ju att man står ut.
Igår såg jag en jättesorglig dokumentär som jag vill tipsa dig om. "Allt för Martin" hette den. Du får kolla upp om du hittar den på Svt Play. Den var bra men oj, så sorglig.
Nu ska jag gå och lägga mig. E sover i egen säng, (yeah!), Matt sover sittande i soffan och Lisa snarkar i sin korg. Dags att knyta sig med andra ord ;-).
Hoppas att du får sova gott!
Puss

Unknown said...

Svårt att vara mormor och morfar och vara så långt borta, klart man vill höra äppli! Som tur är finns det en skillnad till från 1800-talet, det finns "pnypnan", alltså flygplan :). Även lite större barn kan hitta på saker, helt logiska i deras ögon. Sara hade hört talas om att det behövdes ägg för att det skulle bli bebisar. Därför var det självklart att hälla ner 3 råa äggulor i akvariet så det skulle bli riktigt många nya fiskbebisar. Det blev det inte! Bara ett akvarium fullt med stendöda fiskar.
Kram
Mosmos

Mandisen said...

Hahaha, vad festligt! Kommer le länge åt den historien!