Monday, December 28, 2009

Lite nya filmer!

Det var tur jag tog bort babytickern, annars hade det väl stått att jag hade 280 dagar kvar ungefär. Det är seprimerande nog som det är, att vara så oformligt klumpig och tung. Jag kan ju inte böja mig framåt och knappt åt sidorna heller. Nä gud vad skönt det ska bli att bli av med magen!

Jag har i alla fall haft 12 supermysiga dagar med mamma, vi har myst med Sam, bakat gott bröd, lagat mat, väntat på bebis, gjort knäckebröd på öppna spisen, väntat, firat julafton, firat min födelsedag, väntat lite till, varit ute med Sam och kollat traktorn, ätit is och lekt motorsåg, väntat och matat fåglarna. Jag och mamma var på ultraljud en gång och jag och Paddy var på ultraljud och hinnsvepning i lördags. Hinnsvepningen gjorde inte alls ont, det var väl inte direkt bekvämt men det var nog inte meningen heller. För er som inte fött barn så innebär det att barnmorskan stoppar in ett eller ett par fingrar i livmoderhalsen och rotar runt lite. Om man är mogen kan detta innebära att förlossningen startar. Är man inte mogen händer ingenting. Min livmodertapp låg långt bak, var tjock och öppen ca 2 cm. När bebisen ska ut är den tunn och öppen 10 cm, som en utdragen polotröja ungefär. Normalt sett är livmodertappen stängd men det var helt normalt att vara 2 cm öppen när det var andra barnet. Barnmorskan ville boka in mig för igångsättning den 31 december eftersom jag då gått tio dagar över tiden enligt det irländska ultraljudet, men jag tyckte det var en otroligt dålig idé. De kan gott vänta till den 2e januari! Jag har dessutom ingen lust alls att bli igångsatt. Efter att ha förklarat läget för barnmorskan med alla mina olika ultraljud och datum så beslutade vi att jag skulle träffa en konsulterande obstetriker (gynekologer heter så när man är gravid) imorrn och så får han säga vad han tycker. Det är tydligen sjukhusets policy att man inte får gå över mer än tio dagar, och det har jag ju gjort den 31a enligt det irländska ultraljudet. Men inte enligt det svenska.... och bebisen har det bra, gott om vatten och moderkakan är frisk och stark. Jag själv tror att han kommer i helgen, har han inte gjort det kan de få sätta igång mig nästa vecka.

Goda nyheter, jag har fått igång mitt movie maker igen! Och såklart gjort en söt film på Sam! Och en på min mage! Det var bara en liten knapp som hade ändrats och nu har jag avinstallerat Skypetelefonen utan att det behövdes, suck! Det värsta med det var att jag höll på dölänge och klyddade och fick till slut ladda ner ett program någonstans ifrån och det kommer jag såklart inte ihåg var det var eller vad det hette. Men i alla fall, filmen är viktigare! Här är min mage:


Och här kommer Sam:

Nu ska jag krypa ner i sängen och försöka sova till ljudboken. Jag har dock sovit middag i en och en halv timme idag tillsammans med Sam (och ljudboken, missade en hel cd :D) så jag lär väl få vrida och vända på mig till ett inatt. Jag är ingen eftermiddagslursmänniska även om jag hade velat.

4 comments:

Emily said...

hahaahahahhaah så otroligt söt Sam är när han spelar munspel o så duktig!!! Sen shit du jag kan verkligen förstå att du är trött på magen kolla på filmen den magen har du ju dragits med hur länge som!! O faktiskt är det väl bättre att bebisen kommer nästa år hallå vem vill fylla år nu liksom!! kramkram

Mandisen said...

NU är det konstaterat; er son är ett geni! Jag vet ingen som är så duktig som han! Han är så otroligt framåt och företagsam. Jag vågar inte ens tänka på var det ska sluta! Att fatta grejen med ett munspek så snabbt innan man ens fyllt två år, det måste ju vara något slags rekord! Och balansgången på plankan, de hade svimmat på BVC! Du måste skriva en bok om barnuppfostran Kajsa och dela med dig av dina hemligheter ;-).
Kul med filmer och tack för "mag-filmen"!

Anonymous said...

Tänkte prova här att lämna ett meddelande till dem som inte hittat fotot på Isaac på Enyas facebook.
Provade att klistra in fotot här, men det gick inte, så det bästa jag kan göra är kanske att lägga ut det på min facebook också. Nåja, det dröjer väl inte så länge innan mamman är här och skriver igen hoppas vi. Härligt att det är över och om någon undrar så tycker jag att vi hade 12 härliga dagar även om det inte blev som vi planerat.
mormor

Unknown said...

Men du vad han liknar Sam! Kollade bilderna på pixbox...i mina ögon är han en kopia på sin bror. Skönt att han kommit och att allt gick bra :)...förstår att du kanske inte kommer att ha tid att läsa detta förrän framåt midsommar men kan ju va kul med en kommentar då.
Kram
Mosmos