Sunday, December 6, 2009

Regn, sol, regn, sol, regn, sol




Eftersom Sam somnade sittandes i stolen här bredvid mig när han tittade på Trolltider så har jag en liten stund på mig att skriva blogg. Fast det finns inte så mycket nytt att berätta, vi försöker mest få tiden att gå! Men igår var vi på personalfest, alla tre! Jag, Kira och Jenni alltså. Och Enya passade Sam. Det hade gått jättebra här hemma och vi hade jättetrevligt också. Det var ett superbra band som spelade och Ica supermarket hade älskat att vara där! Jag kände mig inte direkt i form för att dansa haha. Det jag däremot la märke till var mitt eget nyvuxna synsätt på de som dansade. När jag var 20 och hipp så tyckte jag att folk som dansade fult lika gärna kunde sitta på en bänk och titta på, de hade liksom ingen rätt till dansgolvet. Nu såg jag bara hur härligt det är att människor i sina stressade liv fortfarande kan uttrycka en så enkel glädjekälla som musik! För nog är det något medfött, att skaka på rumpan och gunga i knäna när man hör något bra? Så nu kände jag i alla fall att det är helt ok om folk dansar trots att de inte kan, bara de är glada! Bra va? Tio vuxenpoäng till mig haha.

Idag har det regnat och solat om vartannat. Jag och Sam var ute en stund i solen och fyllde på fågelbordet och gick en liten promenad. Vi kom bara ner till ladan och sen började det ösregna. Medan vi väntade passade han på att bajsa så vi gick upp till huset igen.

Här ska ni få en liten inblick i hur en arg Sam ser ut, just detta utbrott för att han inte fick äta talgbollarna.


Efter vi kom in badade Sam och jag passade på att prata i telefon med pappa och sen mamma. Så här såg Sam ut när han pratade med morfar i telefon. Haha vilken blick han har, den kommer jag nog få se många gånger när jag stör i hans privata telefonsamtal!

Nu ska jag gå och värma lite gryta som jag hittade i frysen. Bra en kall latmaskdag som idag. Borde jag förresten inte hålla på med storkok och sånt hela tiden nu? Nä, jag måste frosta av frysen först....

4 comments:

Mandisen said...

Du, du får faktiskt inte klaga. Här lyser solen inte alls och det kan jag tala om är mycket värre än omväxling! Jag håller med dig om dansen! Jag själv har nog tappat stinget vad gäller att dansa men när jag ser och hör Emilias underbara skratt när jag dansar för henne så tänker jag att man inte borde beröva någon glädjen som dansen skänker. Det är min dansfilosofi!

Jag måste säga att jag inte tycker att utbrottet var så farligt. Kan tänka mig att det blir påfrestande efter det tionde den dagen men det verkar ju snabbt gå över! Det verkar bara som att han på sitt sätt ska säga "det här gillar jag inte" och sedan är det bra med det. Jag tänker nu (efter att ha läst lite Juul) att jag ska hjälpa Emilia att sätta ord på frustrationen i trots ålder "jag förstår att du är arg nu eftersom du vill äta talgbollarna men inte får men det är farligt för dig och därför får du inte. Men jag förstår att du är arg för det". MEN det är ju lätt att sitta och säga nu. Jag har en känsla av att man inte ALLS är så pedagogisk när det väl gäller. Men jag har i alla fall den ambitionen eftersom trots i den åldern tydligen ska vara frustration av att inte kunna uttrycka sig i "vuxna" ord. Men som sagt, jag tycker att både du och Sam reder ut situationen exemplariskt.

SÅ gullig bild på lille Sam i sin fina badrock! Helt ljuvlig är han! Stora killen som pratar med Moffa i telefon.

kajsa said...

Nada Manda det ar faktiskt ratt sa enkelt att vara pedagogisk, jag hade redan sagt precis det dar till Sam. Plus ett "Det ar helt ok att du arg"

Fast det betyder ju inte att de slutar skrika hihi. Men jag haller verkligen med, de har blivit mycket battre. Han maste ju fa visa kanslor.

Anonymous said...

Bra att du hindrade honom från att äta talgboll! Han hade inte gillat den storyn när han blir 15. Dessutom är det nog jätteäckligt!
Han är urgullig med telefonen! Kolla in tårna!
Nu får jag kanske snart bada dem? Och de andra också för den delen.
Puss
mamma

Mandisen said...

Förresten; storkok! Skojar du! Med den magen och huset och barnet och mannen och hundarna och jobb och... Det kan ju Ulrika roa sig med när hon inte leker med Sam, byter blöjor, städar huset, släpper ut hundarna, tvättar, stryker, handlar och passar upp på dig. Hon kommer ju att ha massor av tid över! ;-) Nu ska jag gå och kolla så att jag inte fått något sms! :-D