Saturday, January 9, 2010

Sötast i stan

Tänkte bara berätta att allt går toppenbra. Isaac sover typ hela tiden, förutom när han vaknar och är hungrig. Då äter han och somnar.... Inte lätt att vara liten! Men det passar ju rätt så bra för det ger Sam en chans att vänja sig lite gradvis, nu tar ju inte bebisen så mycket tid, och när han väl börjar göra det har Sam glömt hur det var innan.

Det svåraste hittills är att arrangera saker. Typ att ta sig utanför huset. Speciellt nu när det är så kallt. I morse till exempel tänkte jag att vi kunde gå ut en sväng. Så vi åt frukost, klädde på Isaac, bäddade i vagnen och så blev han hungrig. Upp igen och mata honom. Under tiden som jag ammade lyckades Sam öppna ytterdörren tre gånger (vi har bara ett sånt där snurrlås som han når och förstår sig på, får skaffa en kedja...) och vara halvvägs ut innan jag hann fram. Var gång jag tog in honom fick han ett utbrott och gallskrek. När Isaac ätit färdigt hade han bajsat och jag bytte på honom. När det var färdigt och Sam fått sitt tredje utbrott kom Paddy ner. Då hade det gått en timme från försök 1 att gå ut. Nu var Sam hungrig och klockan var 11 så jag lagade makaroner och köttbullar till honom. När han ätit skickade jag ut honom med Paddy och jag matade Isaac igen. Efter det åkte jag och Isaac till Tesco och shoppade lite. Imorrn blir det nämligen fest. Eller kalas... för Sam, som fyller två! Tänk för exakt två år sen började mina värkar bli starkare och jag var halvvägs öppen. Det ösregnade och var kallt (ute alltså, inte på sjukhuset). Jag hade fortfarande åtta timmar kvar innan jag skulle få träffa Sam för första gången! Och nu är han en halv karl med en envishet värre än sin mors (nästan). Det märks på honom att han vill prata mer, eller att vi ska förstå mer av vad han säger. Han blir nästan lite frustrerad när vi inte förstår. Hoppas det släpper snart, det hade hjälpt honom mycket också tror jag.

Ikväll har vi bakat kakor till festen imorrn. En vit chokladkaka och en chokladmoussepaj. Jag återkommer med betyg imorrn. Vi har bara bjudit Irene och Enya och Dave, Siobhan, Alana och Kayleigh till hans kalas så det blir nog en mysig eftermiddag.

Vädret här är det kallaste i Irlands historia typ. De hade uppmätt temperaturer på -16 igår, kan ni tänka er? Och ni kan ju gissa vad för konsekvenser det får om man har vattenrör liggande på oisolerade vindar, längs med åkrar mm. Vårt vatten har frusit den sista biten, den som är begravd i cement.... Som tur är funkar det så på Irland att man har 400 liter vatten i tankar på vinden, och detta försörjer sedan varmvattentanken, toalett, diskmaskin och tvättmaskin. Allt vatten utom kallvattnet i köket kommer därifrån. Så tills de 400 litrarna tar slut överlever vi :D


Nä, nu ska vi nog gå och städa köket, jag och lille nisse i sjalen här. Lägger in nya bilderna här också.








No comments: