Sunday, April 11, 2010

Aprilsol i bergen

Åh vilket härligt väder vi har! Vi har grillat nästan alla kvällar denna veckan och idag satt vi ute och åt för första gången! Det har varit helt underbart, 19 grader idag! Jag har gått en lång runda med Isaac i vagnen eftersom han inte ville sova annars. Dessutom behövde jag både motion och lite egentid så det passade jättebra. Vi bemästrade mördarbacken för första gången, det såg ut precis som vanligt förutom att en stor hjort eller rådjur hade dött precis bredvid vägen. Nu fanns bara benen kvar. Bexie tyckte det var supermysigt att vara i bergen och det gjorde jag också. Jag lyckades dessutom få lite färg, både på armarna och i ansiktet. Får passa mig så jag inte får en bonnabränna tills bröllopet, det vill jag ju inte!




Isaac har tränat och tränat och idag klarade han det! Han har vänt sig från rygg till mage, 14 och en halv vecka gammal. (öh Manda jag vet inte hur jag räknat innan, detta måste vara rätt för jag räknade till och med i kalendern.....) Då var det dags att skruva av benen på sängen... På tal om säng så har jag övergett Sam och jättesängen för gästrummet med Isaac. Jag vågar absolut inte lägga dem i samma rum när inte jag är där så Isaac får somna i gästrummet och Sam i vårt sovrum. Sen går jag och lägger mig bredvid Isaac, försöker jag flytta på honom så vaknar han. Jag har walkie talkiesen på så jag hör om Sam vaknar. Sen kommer Paddy hem och lägger sig hos Sam. På morgonen när Sam vaknar skickar Paddy in honom till mig och så kan vi ligga och mysa/busa så länge vi vill utan att störa Paddy.

När jag gjorde i ordning sovrummet ikväll såg jag hur otroligt mysigt det är. Fönstrena på glänt, en ljuv försommarvind genom rummet och doft av nytvättad tvätt och blomstrande ängar. Ljuset och färgerna är så mysiga där inne. Jag bjuder på ett kort av en irländsk soluppgång också, det är inte allt för ofta man får ta del av dem...




Igår snickrade jag färdigt den fina eklådan till mina vedträn. Den är lackad och klar, fast egentligen tycker jag bättre om oljat trä. Men just till denna tänkte jag att det nog är mer praktiskt med lack, det blir rätt så smutsigt av torv och kol som vi ofta eldar med. Vad tycks?



Sam är helt fascinerad av alla kaniner på fältet. Idag hade katten fångat en kaninunge och vi var precis utanför huset när han kom med den. Bexie tog över fångsten och Sam såg vad det var. Konin Konin sa han. Ja, det är en liten kanin. Bexie ska äta honom, sa jag. Nam nam nam, besie konin, sa Sam :D Han har fått fram ett annat klockrent ord också, lastbil. Han älskar alla sina traktorer och lastbilar och grävskopor och gud vet allt. Och jag som har försökt vara svenskt jämställd och köpt dockvagn till honom, och han har dockor med kläder (tack mamma) och gosedjur och alla andra sorters grejjer som ska vara "tjejiga". Men nä, traktorer ska det vara. Stora eller små spelar ingen roll, han hade kunnat ha tusen stycken tror jag!
Nu ska jag fila vidare lite på en film, sen är det bingen för mig! God natt!



3 comments:

Mandisen said...

Vilket ljuvligt inlägg du bjuder på! Jag kan verkligen känna dofterna och den varma vårsolen mot mitt ansikte! Jag blir väldigt avundsjuk. Det låter så mysigt både med grillning, berg och utetorkad tvätt! De små döda kaninungarna kan jag vara utan...

Vad duktig Isaac är som redan kan vända sig! Det måste vara era kombinerade superhjälte gener som varit i farten igen! Helt otroligt! Nu ska jag duscha min makrillbeklädda dotter!

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Gud vad skönt det låter med "bergsklättringen". Vi börjar ju också få lite vårväder och det är sååå skönt!! Vi har varit ute nästan hela helgen och röjt i trädgården, planterat träd och planterat om träd och blommor. Grillat har vi också gjort. Gud vilken underbar öppen spis ni har!!!! Superfint att man kan se från båda hållen. Din låda blev också jätte fin, passar super därunder! Sovrummet såg också jätte mysigt ut, luftigt och jag kunde riktigt se vinddraget i gardinen:)

Emily said...

ÅÅÅ vad fin lådan blev!! och vilken soluppgång!! Vist är det härligt med grillat, det försöker vi göra varje söndag.

Låter vetigt att du o isaac sover själva o sen får du ju ändå lite gos på morgonen. Ska bli mysigt att få gosa med dem snart igen!!

Härligt att du besegrat mördarbacken igen! Det skulle jag också behöva...hannas bröllop närmar sig med stormsteg, men jag har ett par håll in strumpbyxor i reserv hahahahahaha

kramkram