Sunday, April 4, 2010

Söndagsutflykt

Vi har haft lite sånt där vuxenprat, jag och Paddy. Vi har diskuterat rutiner och egentid och kommit fram till en massa nyttigt. Fast det allra mesta funkar alldeles ypperligt måste jag säga. Vi har väl haft lite olika åsikter om hur man lägger Sam, Paddy tycker det är så mysigt att ligga bredvid honom i sängen tills han somnar, medan det för mig är omöjligt eftersom Sam hoppar överallt och gärna sparkas om jag och Isaac ligger där. Så jag säger godnatt, pussar och går ut och låser dörren. Jag upplever det som att han relaxar mer när ingen är där inne och när dörren är låst. Han vet att han inte kommer ut och det finns ingen att pajasa sig för så oftast somnar han på ett kick. Med Paddys version däremot tar det en timme minst. Så idag har jag pedagogiskt förklarat för honom hur jag gör, och hur jag gör om Sam inte somnar med det samma. Som igår till exempel, då hoppade han i understa lådan i nya byrån och skruvade av knopparna på lådan ovanför. Jag gick in, skruvade tillbaka, tog på honom pyjamas och blöja som han dragit av och la honom i sängen igen. Pussade och sa godnatt och gick ut. Detta fick jag göra typ fem gånger innan det blev tyst. Men jag upplever det som att det gick bättre innan, när jag la Sam mer = han fick somna själv mer. Så nu har vi kommit överens om att detta sättet är bäst för oss alla.
Jag har även föreslagit 2-timmarspausen. Det innebär att vi får vars två timmar i veckan utan barn, när vi kan göra precis vad vi vill. Sova, sola, bygga hyllor, meka grävmaskin, gå i bergen eller rida. För mig har det ju inte blivit mycket paus från barn alls. Faktum är att jag kan räkna gångerna jag varit barnlös sen Isaac kom. Första gången åkte jag till affären här i byn och handlade. Det tog en halvtimme. Andra gången var förra helgen och då var jag och Irene ute och red i skogen. Det tog en och en halv timme. Tredje gången var i fredags när jag och Kira var i bergen och gick. That's it. Alles. På tre månader. Paddy däremot säger ofta att "jag ska bara ner och fixa nåt, är tillbaka om en halvtimme" och så försvinner han i två timmar. Egentligen har jag inget emot det, men det är ju kul om jag också får lite ledig tid. Så imorrn ska jag ha mina två lediga timmar och då ska jag slipa ekplankejäveln färdigt och så ska jag måla taket i badrummet där uppe. Wihoo!
Idag har Paddy jobbat och jag drog med mig Irene till Parsons green. Jag har aldrig varit där förr men folk har beskrivit det som "en jättefin djurpark med en massa djur som man får klappa och så går man en trevlig promenad". Jag hade nog tänkt mig nåt i stil med Ystad djurpark fast mindre. På deras hemsida står det att de tar väl hand om sina djur och låter dem leva i så naturligt habitat som möjligt. Det första djuret vi såg var en svan. Ngka säger Sam. Den flöt omkring i en liten å så den hade det nog bra. Sen hittade vi en stackars fasan i en 3x3x3 metersinhängnad.... Sen fanns där lite getter med killingar (helt ot, jag var tvungen att googla "vad heter getens barn" för jag visste inte om det var killingar eller källingar. Killingar lät så kittlande och källingar lät så kattungigt), ett par tråkiga lamadjur, 50 sorters höns och tuppar i inhägnade skjul utan möjlighet att gå ut och med plåt upp till 80 cm så Sam kunde inte se in utan att vi lyfte upp honom. I slutet av rundan hittade vi ett par får, kossor, ponnysar och åsnor. Sen lekte vi lite på lekplatsen och sen åkte vi hem. Det var ingen jättekul upplevelse ur djurvårdssynpunkt tyvärr. Det fanns ett par hästar i stallet som var superskitiga och stod i helt svart halm som knappt täckte marken. Åsnorna och grisen hade det likadant. Trist.


När pappa och Nettan och Carro kommer hit tänkte jag vi skulle till Fota island, hoppas det är bättre, här är adressen om ni vill kolla: http://www.fotawildlife.ie/

När vi kom hem var vi ute ett slag och rensade lite ogräs och hoppade på studsmattan. Sen blev det dusch och då fick fyrhjulingen följa med in! Den behövde en tvätt minsann.


Isaac har blivit 14 veckor gammal och är så jäkla go. Han klarar att lägga sig på sidan själv (från rygg) och då blir han dönöjd och ligger och tuggar på sin hand. Det bästa som finns är när han får stå upp i knät på mig, då ler han från öra till öra. Han har skitstarka ben, bara lite balans som fattas!

Titta vilken fin påskkorg jag fick av Irene! Chokladägg och Irenes (höns) riktiga ägg blandat! Chokladäggen är redan slut...

Och här en liten bild på mina fina grabbar!

2 comments:

Mandisen said...

Herregud, det har hänt massor sedan jag kollade din blogg senast! Tur att man får sms direkt i sin mobil när bloggen är uppdaterad ;). Jag har inte haft tid att sätta mig vid datorn på en hel vecka trots att Matt varit hemma. Eller kanske p.g.a att Matt varit hemma! Det har varit långpromenader, Köpenhamnsresa, Ikea-resa och sedan vuxenpussel för hela slanten! Men fint blev det, foto kommer imorgon eller på tis.
Det låter som att ni har haft en riktigt mysig påskvecka, du och dina grabbar och vänner!
BRA med vuxenprat! Två timmar i veckan utan barn är VERKLIGEN inte mycket begärt, du kommer att bli en mycket bättre mamma av lite ensam barnfri tid. Jag tror verkligen på schemaläggning så att det blir av.
Jag förstår att du sa till om läggningen. En timmes läggning är INTE ok för någon! Visst, en timme av mys, läsande och så är väl en sak, men en timme av en hoppande och busande Tigger är en annan sak...
Vi funderar också på hur vi ska göra. Just nu ger vi henne välling och läser samtidigt och sedan får hon nappen och somnar. Men det är ju under förutsättning att vi är där i rummet. Nu funderar vi på om hon ska lära sig att somna helt själv. Att hon bara får nappen och sen går vi ut. Men eftersom det verkligen inte är jobbigt att lägga henne så känns det inte akut, men man vill ju inte att det ska bli jobbigt heller.
Oj, märks att det var länge sedan jag kommenterade, det blev en långis!
Kram!

Mandisen said...

Förresten, nästan 8 kg! Herregud! Vilken liten bjässe han är! Men jag får inte ihop det... På tisdagen är han 12 veckor och på söndagen är han 14 veckor? Lever ni i ett parallellt universum? Det kanske förklarar viktkurvan? ;)