Tuesday, June 15, 2010

Hinderbanan

Den är långt ifrån färdig, men här är de delar som jag gjort hittills.

Kojan var egentligen ett Bexiehus som skulle grävas in i en kulle, därav den konstiga konstruktionen. Men nu fick den ju ett bättre användningsområde. Repen gillar han jättemycket och vi har funderingar på att göra en gunga med ett däck som hänger i en lian. Vi får väl se när vi får tid. Billigt blev det i alla fall, jag har återanvänt staketpinnar.



Just nu är det kanonväder på den gröna ön, 25 grader och sol. ALLA hömaskiner går för fullt nästan dygnet runt och Tom har redan vänt vårt hö en gång. Imorrn kommer de och packeterar det. Nu när vi inte har några hästar har vi överlåtit allt gräs till Tom mot att han tar hand om det, sprayar ogräs och gödslar. Och det gör han så gärna, han har alla maskinerna ändå.
Nu är det klart, au pairen Hanna kommer i augusti! Den 9:e närmre bestämt och om du läser detta så är du sååå efterlängtad! Inte så att vi inte hade klarat oss utan en au pair men nu när det blir så har jag kommit på en massa saker jag kan göra! Jag ska måla, sätta upp lister, bygga hyllor och sy gardiner. Jag ska baka och städa och laga mat och så ska jag rida, jobba och gå i bergen. Kanonhärligt! Innan dess ska vi ju hinna med att ha Carolina här i en dryg vecka och så ska vi vara i Sverige i dryga två veckor! Enya och hennes pojkvän ska få bo här i huset och passa djuren, de har funderat på att flytta ihop ändå så nu får de chansen att testa.
På torsdag ska vi åka ner till Cork, jag och Enya. Jag ska shoppa nya behåar, superskoj. Och förhoppningsvis blir det en cykel med hjälm till Sam! Hans senaste påhitt är att dricka vatten ur en nappflaska och leka bebis. Mysa, säger han, bebis, och lägger sig i knät på en. Han som aldrig druckit vatten för och aldrig myst heller haha, jag njuter så länge det varar. Han pratar mest i tvåordsmeningar nu och härmar jättemycket vad vi säger. Som idag när han badade och jag tappade något och sa "oh shit", gissa vad han sa då :) Han har fått en ny traktor med en gödselspridare och vet precis vad den gör. Cows poo säger han, om och om igen. Och nu när vi har höt liggande på fälten har jag berättat att det är hästens mat så då säger han horsie mat ungefär hundra gånger om dagen och smackar gärna ljudligt till det. Jag tror jag börjar se tillstymmelsen till empati komma krypande, om Paddy låtsas gråta så blir Sam (nästan) ledsen.


Isaac smaskar gott på sina fötter. Han har kommit på hur den här nätpåsen funkar, ett litet handtag med en 4x4 tygnätpåse på ena sidan som man stoppar i mat i så kan han suga och utforska själv men kan inte sätta i halsen. Han sög i sig en skiva avocado idag och en tomatbit, allt utom skalet. Idag somnade han helt själv också, jag hade ammat båda brösten och han ville ändå inte somna, jag bumpade och vaggade men icke, han bara åmade sig. Så jag la ner honom i sängen, stoppade om och gick. Då vände han på huvudet tre gånger och däckade. Min haka trillade ner i golvet. Nya signaler att leta efter och lära sig alltså.



Ikväll har Jenni varit här på middag, hon äter bara fisk så det blev en god tonfisksallad med ägg och nötter och Irenes sallad. Sen bakade vi chokladbollar och drack kaffe ute i kvällssolen, hur underbart som helst om inte Isaac hade bajsat just då :) Nu ska jag äta upp resterna av tonfisken och gå och lägga mig bredvid den rosatassade grönlemuren.

4 comments:

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Gud vad lilla Isaac är söt i sin gröna dress med rosa tassar:) Helt underbar!! Så duktig och kreativ du är, bygga hinderbana, det är ju ändå lite avancerat!! Jätte fin blev den och så duktig Sam är på att gå på sidan på repen. Måste säga att Paddys rosa sandaler är jätte snygga:)Så skönt med en aupair, lite hjälp med huliganerna och att kunna få lite "egentid". Lycka till!!

Anonymous said...

Det bästa med att inte prata med dig på kvällen är att man kan hoppas på en ny blogg. :) Och idag var det napp! Underbart att läsa om vad ni gör. Du är verkligen kreativ och superduktig! Vilken rolig mamma dina barn har! Hinderbanan är ju inte bara rolig - du kunde ta inträde och låta grannbarnen öva sig också... Jag fattar bara inte hur du ska kunna packa ner den och ta med den till Sverige... ;) puss och kram mamma

Mandisen said...

Ja, det är ju bara att instämma med föregående talare. Det blir "Wild kids" nästa när ni kommer hem ;). Du vet att det är ditt eget fel om han får för sig att klättra upp för ett högt berg eller nåt i framtiden :o. Hihi, känner jag dig rätt skulle du bara säga "Ah, coolt"!
Haha, jag såg inte ens de rosa sandalerna innan Linda påtalade det! Nu är det det ENDA jag ser! :D
Ja, Isaac är så gullig där han ligger som en grön nallebjörn intrasslad i Manducan! Men är det inte lite varmt om det är 25 grader och sol?!?
Här hemma är det också sommar; äntligen! Det var fanimej på tiden! Snart kommer ni!
Kramar!

Emily said...

Hihihi hinderbanan är precis så fin som jag tänkt mig, ååå vad skoj det måste vara för Sam o så lärorikt, jätte bra aktivitet för honom!! Det e så skoj för du är precis så där kreativ som jag önskar att jag kommer att vara till mina barn, men det bästa är att du kommer med alla bra ideer först sen är det bara för mig att göra efter hahahah Vad skönt att Sam börja komma till det stadiet i utvecklingen att han kan känna empati. Och sen Isaac vad ska man säga f-n vad han är ursöt!!
Vad bra att a-p är fixad, vad skönt för dig så att du/ni kan göra lite saker, vet hon om vad hon ger sig in på?? hahahha å det kommer nog bli så bra!!
Håller med Linda sexiga skor Paddy har!!

kramkram