Tuesday, June 8, 2010

Lite guidning :)

Idag är Sam äntligen bättre. Det har varit ett par skitjobbiga dagar och även idag har varit jobbig. Jobbig som i att Sam inte har varit glad en enda minut, bara arg som ett bi, ledsen eller skitförbannad. Både idag och igår har han sovit lång middag och därför inte gått och lagt sig förrän halv tio på kvällen. Natten till måndag såg ut såhär:
20:00 Båda grabsen däckar
21:00 Båda vaknar. Ger Sam flaskan och ammar Isaac, båda somnar igen.
23:00 Jag lägger mig
23:40 Sam vaknar och är ledsen, vill ha mer välling.
01:30 Sam vaknar och vill ha mer välling.
02:30 Sam vill ha mer välling. Är svettig och ledsen men inte jättevarm. Ger honom lite alvedon ändå.
03:30 Sam hoppar i sängen, har hittat lampan och tänt den. Jätteglad och pigg. Jag drar ut kontakten till lampan och lägger honom igen.
04:30 Katten och en annan katt har fullt slagsmål utanför mitt fönster, jag springer ner och ut och sjasar iväg katt 2.
06:00 Isaac vaknar. Jag försöker söva om och han somnar tre gånger ungefär men var gång jag lägger mej ner igen vaknar han efter 30 sekunder. 06:30 ger jag upp och går upp.

Gissa vem som var trött igår? Jag gick och la mej halv elva på kvällen och jag och Isaac sov jättegott till klockan 7 i morse.
Idag har jag jobbat på min häxresa. Det är jättespännande och intressant. Till exempel har jag lärt mig om Sheela na Gigs, skuplturer av kvinnor med en överdimensionerad vulva som främst finns på Irland men även i England, Spanien, Schweiz och Norge. De sitter oftast ovanför kyrkofönster eller dörrar och det råder blandade meningar om vad de står för. En del säger fertilitet, en del att man ska akta sig för att synda och ytterligare några tror att de beskyddar lokalen den sitter på från onda andar. En av de här Sheela na Gigsen sitter på en kyrka strax utanför Ballyvourney i västra Cork, inte jättelångt från Killarney. Kyrkan den sitter på grundades av Saint Gobnait, en kvinna som föddes i Clare. Hon flydde ut till Aran Islands där en ängel sa åt henne att resa och inte bosätta sig förrän hon hittade nio vita hjortar. Hon reste runt Irland och när hon kom till Ballyvourney hittade hon nio vita hjortar precis vid en källa och ett par träd som utgjorde en portal. Här stannade hon och grundade en kvinnoförsamling och det sägs att hon helade med honung. Hennes namn är irländska för det hebreiska Deborah som betyder honungsbi. Hon är avbildad som en staty utanför kyrkan och bredvid finns bikupor. Här finns även en källa. Den 11 februari vart år firar folket i Ballyvourney henne och då tar de fram en urgammal och supernött gammal Sheela na Gig, och alla dricker vatten ur källan. Många vallfärdar till just denna platsen.


Vidare kan man ta sig till flera häftiga stencirklar med helt fantastisk utsikt och mystiska formationer. Som den här t ex, Uragh stencirkel.


Vidare kan man köra förbi Paps of Anu, gudinnan Danus bröst. Hon var fruktbarhetens och boskapens gudinna och var även känd för att guida och lugna döende människor. Brösten utgörs av två bergskullar som "inte ser ut som fasta tonårsbröst och inte heller tomma kvinnobröst. De har fylligheten och mognaden av en lakterande kvinnas bröst." På toppen har våra förfäder byggt, inte bara bröstvårtor utan även vårtgårdar. Vackert.


Sist men inte minst, två bilder på mina godingar. Trots trots, slagsmål, och arga miner så älskar jag dem.



4 comments:

Tobbe said...

Suck.....ja jeesus - ibland är det tufft...men visst älskar man ändå!! Konstigt vore det väl annars??
Spännande med häxorna. Vilken fullständigt grotesk skulptur!!
Bröstbergen var däremot vackra...
Kramis från pappmoffa!

Anonymous said...

Förstår att det låter konstigt - men det där minns man inte sen! Då kommer man bara ihåg allt mysigt och gosigt och roligt. Det är nog därför en del skaffar sladdbarn...
Tack för din intressanta lektion i konsthistoria! Hade ingen aning om detta och aldrig sett en sådan figur tidigare heller. Häftig, tycker jag!
Tack för underbara bilder på godingarna!
Puss och kram
mamma

Emily said...

ojojojojojo kan verkligen förstå att du var trött där på morgonen, ska tänka på dig nåsta gång jag klagar på att jag är trött...typ som nu, när jag har jobbar åtta dagar i sträck o sen en dag ledigt sen på sju dagar, är fruktansvärt trött i hela kroppen o huvudet men i morgon är jag ledig!! Sååå skönt!!
Vilket häftigt arbete du har!! Roligt att man får lära sig så mycket häftiga grejer!
Sam o Isaac är lika söta som alltid o tur är nog det för annars hade dem nog legat risigt till det där härom natten o morgonen! :)

kramkram

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Lyxiga bilder, men mycket intressant tycker jag. Kul med ett jobb där man faktiskt får lära sig nya saker:) Pojkarna är lika söta som alltid!!!
Jag har en kompis som får ångest varje gång hon blir arg på sin 2,5 åring. Men vi är bara människor säger jag till henne, vi måste få bli arga också, fast det är på våra barn. Ibland räcker inte tålamodet till helt enkelt:)