Thursday, September 16, 2010

Tiden går så fort

Det har varit en något ovanlig vecka. De säger att hemska saker händer 3 åt gången, och så gjorde det också. I onsdags förra veckan fick Paddy reda på att hans kompis Eamon hade dött. Han hade haft cancer i ett år ungefär och gått på tunga behandlingar. Paddy hade inte pratat med honom på ett par veckor, senast skulle han in och operera en tumör i ryggen. Tydligen hade det inte gått så bra, och efter det hade han varit helt fullpumpad med morfin. Systern sa att han hade haft fruktansvärt svåra sista veckor, med mycket smärtor. Jättehemskt :(

Dagen efter det trillar en av postkvinnorna här i byn ihop, hemma i sitt hus. Vår grannes dotter Lisa är med sin kompis i huset och de ringer ambulans. Kvinnan har fått en hjärnblödning och dagen efter stänger de av maskinerna.

Som om det inte vore nog så dog Michael Doyles mamma i söndags. Visserligen en bit över 70 bast, men frisk och pigg så sent som i onsdags. Fem hjärtattacker hade tydligen avslutat hennes liv, stackarn. Dagen efter var det likvaka här i grannens hus (hennes dotter bor i huset framför oss) och det var jättejobbigt att se alla ledsna människor. Jag kände ju ganska många av de berörda. Nanny Doyle låg fridfullt i sin kista i huset. Vi kunde smita iväg fort igen, ibland är det bra att ha bebisar att skylla på.

Annars är allt bra med oss :D Imorrn är det besök till Liz (public health nurse, istället för BVC) med Isaac för 9 månaders kontroll, och Paddy ska köra till Dublin och lämna Hanna, som fick hemlängtan och beslutade sig för att åka hem. Jag tänkte även hinna med en liten skogspromenad med barnen och om jag är frisk tänkte jag springa lite. Var förkyld igår och idag men är på bättringsvägen. Tråkigt när man inte kan motionera, det är så lätt att tappa motivationen.

Imorrn kväll kommer rörmokaren och kopplar in badkaret! Hurra! Sen kan vi bygga en framsida och sen kan vi börja kakla! I can't wait! Det kommer bli så himlans fint!

Jag och Sam och Isaac har byggt en pall idag. Det var meningen att den skulle stå i badrummet här nere men när Sam provade den tippade den två gånger. Dåligt planerat av mig alltså, och nu får den bo här under skrivbordet istället, så jag har något att ha fötterna på. Jag får bygga en ny till badrummet.


Isaac håller på att få tand nummer 4, en liten framtand har redan tittat ut. Det är nog inte särskilt bekvämt för igår natt hade vi en sån där skriknatt igen. Men jag måste säga att normalt sett är vi väldigt välsignade med soveriet, Sam sover mellan 20-07 och vaknar ibland en eller två gånger. Isaac äter mellan 2-5 gånger och somnar direkt igen. Jag är vaken max 5 sekunder. Det är sant. Jag vaknar, flyttar Isaac till andra sidan, hivar ut ny tutte och slänger mig ner på kudden. Efter att ha gjort det i 500 nätter är man rätt så van. Vilket betyder att det verkligen inte stör min nattsömn alls. Jätteskönt!

Vet ni vad, nu är klockan kvart över tjugotre. Jag ska borsta tänderna innan Isaac vaknar så att jag bara kan glida in i drömmarnas land under tiden som han fyller magen med söt mjölk. Så här söt är han när han äter:




Och här ser man hans lilla framtand!


Storebror hjälper pappa att hugga ved inför vintern.


Här kollar han in laxen, som är en symbol för Cahir (de leker i vår flod)


Och en bonusbild, ni får gissa vad det är :D


1 comment:

Anonymous said...

Så underbart för er när badkaret är på plats och går att använda! Isaac är så söt med sitt tjocka (?) hår och sin lilla tand. Jag längtar så efter att få ha er här några dagar och bättra på min relation till honom!
Visst är döden tråkig, men det är på något sätt lika bra att vänja sig vid att det är så villkoren ser ut. Lev! För du ska dö! Vad var det för fel på pallen?
Puss/ mamma