Saturday, September 4, 2010

Hemsk dag

Igår var typ årets värsta dag. På morgonen lyckades jag göra något så att något fjatt till i ryggen. Aj, sa det och så fick jag ringa kiropraktorn. Hon hade en tid på kvällen redan, så jag fick uthärda tills dess. Samtidigt hade jag en ond tutte, antagligen efter en skogspromenad som blev lite kylig i slutet och jag hade bara linne på mig. Dumt, men man tänker inte alltid så långt.

Hur som helst, dagen gick och jag fick skitont i ryggen, på eftermiddagen såg min rygg ut som en banan. Tutten var ondare och jag hade börjat frysa. Åkte till kiropraktorn som knycklade ut min stackars ryggrad och hon berättade hur farligt det är med pilates (ja, kvällen innan hade vi gjort pilates och det hade knakat rätt bra i just det partiet i ryggen). Så nu ska jag undvika sådana rörelser som inte är så bekväma.

På vägen hem frös jag som bara den och hade värmen på högsta speed. Jag la barnen och sen var jag så snurrig att jag var tvungen att lägga mig på golvet, var så rädd att jag skulle svimma. Där låg jag i en timme och skakade av köld tills Irene kom med Ipren, och hon fick matat mig med lite toast och vatten också. Efter en timme kändes det mycket bättre och jag började bli asvarm istället. Beslutade mig för att hoppa i säng och vila bort det men se - det ville inte Isaac.

Isaac vaknade när jag kom in i sovrummet och var helt förstörd, bara grät och grät och ålade sig. Det enda som hjälpte var om han fick sitta med ryggen mot mitt bröst och så gungade jag fram och tillbaka. Jätteskönt att sova så - inte. Lyckades lägga mig men han vaknade efter en halvtimme igen, samma visa igen. Denna gången tog det två timmar av gungande och jag var heltrött och svettig och mjölken bara rann. Han ville absolut inte amma och rapade sura rapar. Det verkade som om han hade ont för han böjde sig bakåt som en banan, förutom när han satt framåtvänd.

Till slut, runt 2 på natten somnade han. Inte med tutten utan genom att jag klappade honom på ryggen. Det fick jag göra tills jag trodde att min arm skulle ramla av. Vid fyra vaknade han igen och då hann jag bara lägga upp honom på kudden så somnade han igen. En stund senare vaknade Sam och ville inte sova i sin säng längre. Jag gav honom en flaska vatten men fem minuter senare kom han igen. Som tur var kom Paddy precis hem, och vi somnade allihop. Tills klockan 6, då Isaac fått nog igen. Då flyttade jag och Isi in till traktorsängen och till slut somnade vi och sov till 07:15. Snälla Hanna kom in och tog båda ungarna så jag fick sova till strax efter åtta.

Så lite mör är jag idag, tror snart jag ska gå och lägga mig. Men mjölkstockningen är mycket bättre och ryggen också.

2 comments:

Anonymous said...

Man kanske måste ha såna där hemska dagar ibland för att känna hur bra man har det annars?
Skönt att du har Irene och Hanna!
Hoppas att det var en engångsföreteelse!
Puss
mamma

Carro said...

ååh hoppas du mår bättre gums! låter inte alls kul med alla krämpor å febergrejer... usch!
ta hand om dig nu gums, å överansträng dig inte med allt tränande! själv ska jag promenera ner till skolan idag hade jag tänkt... visserligen inga berg å kulllar, men en asfaltsfromenad på 45 min är väl bättre än inget, i guess!? ;-) pusspuss