Saturday, November 21, 2009

Julbak

Irland är allt bra roligt, ena dagen är det solsken och vindstilla, hur härligt som helst, och andra dagen är det piskande regnbyar och översvämningar a la världsnyhet som gäller. Som ni säkert gissat har det öst ner här idag, till och från. Hela morgonen var det en fruktansvärd regnstorm och under eftermiddagen har det kommit och gått lite som det vill. Vi hann vara ute nån timme men det var också allt.

Igår var jag och Enya i Clonmel och jag åkte till Martins tiles och kollade läget. Det visade sig att de hade precis en sån klinkers som jag ville ha, skitbilligt. Och hörnbadkar har de också. Jag hamnade i ett litet dilemma där, det utan bubblor kostar 400 euro och det med kostar 1200 euro. Jag minns när mamma och jag hade jacuzzi i det lilla lilla huset, man använde nästan aldrig bubblorna, dels för att det lät så mycket och dels för att de blev så jäkla äckliga inuti. Så jag vek mig för praktikaliteten och bestämde mig för det utan bubblor. Det betyder att hela badrummet kommer bli mycket billigare än vad vi hade tänkt, så vi kan typ börja göra det snart! Jag började idag med att köpa en stege upp till vindsutrymmet, för det mesta som står i badrummet ska sorteras och upp på vinden. När vi fått tömt badrummet kan vi börja mura lite, det är en vägg och en mur runt badkaret som ska dit.

Jag har två idéer angående badrummet, vad tror ni om detta:

Väggarna och klinkers är vita. Mjölkvita typ, lite ojämna klinkers utan glans. Längs ytterväggen som är en snevägg från 160 kanske tänkte jag ha ett träkakel. Det ser skitcoolt ut, som träplank fast det är kakel! Finns i mörk, mellan och ljus. Hela duschväggen kommer vara vit men när man går in i duschen kommer två väggar (eller en, beroende på pris) vara täckta med turkosblå glasmosaik. Detta ser man inte om man står i själva badrummet så man kommer inte få en chock när man går in liksom. Låter det häftigt? Jag tror det kan bli rätt så fräckt faktiskt.

Sen har jag två små filmer att dela med mig av, den första är på Herr Duracell när han är ute och kör traktor. Missa ej ljudeffekterna:

Den andra är från idag när vi satte nejlikor i apelsinen. Behöver jag berätta att det inte såg så här harmoniskt ut särskilt länge haha. Och apelsinen hade mer tandpetarhål än något annat, stackarn.

Nu måste jag kila, imorrn ska vi julbaka här och jag har inte förberett någonting haha. Jag är verkligen irlandifierad, handla kan man ju göra imorrn! Får nog leta lite recept och skriva lite lista och leta upp mina pepparkaksformar för Hanna har gjort dubbel sats pepparkaksdeg! Mums säger jag!

5 comments:

Mandisen said...

Jag som trodde att jag var ute tidigt som ska baka nästa helg! Hoppas att ni får det mysigt och att kakorna blir goda! Det låter härligt med badrummet. Kul med en surprise i duschen! Vi ser fram emot att se det färdigt när vi kommer i maj! Har förresten kollat in flyg och så och ska boka nästa månad. Kan vi bo hos dig en natt, mellan onsdagen (12) och torsdagen (13) eller har du fullt hus redan? Det såg härligt ut med apelsin och nejlika, jag kunde känna doften ända hit! Men det var bra att du satt bredvid annars kanske någon hade fastnat i näsan! Hur står det till i magen? UL i veckan va?
Kram

kajsa said...

Klart ni kan bo här Manda! Finns det hjärterum finns det stjärterum. Vi bakar nu eftersom Emma kommer nästa helg och sen helgen efter det känns det som om jag kommer vara jättetjock. Och det vore ju trist att missa julbak för att jag låg och krystade barn :D

Ul på måndag, men jag tror han har vänt sig. Åtminstone då och då.

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Nu är det ju bara tre veckor kvar till bebis!! Tjoho!! Tror du tänker klokt med att inte vänta med bak, man vet ju faktiskt aldrig när bebis tänkt komma, kan vara nästa helg:) Träkakel - fan vad coolt det låter. Jimmy hade blivit helt till sig, kan du inte skicka bild på det om du har en? Låter supersnyggt ditt badrum!! Ta nu det lugnt med pepparkaksdegen:) Hörde av syster yster att lillis ätit lite av varje idag:)HaHa,klokt tänkt att jobba imorgon! Lycka till imorgon på UL.

Anonymous said...

Jaha,ja! Då får jag väl ta med kakelsnöret och blåstället då! Jag trodde förstås att jag skulle mest passa Sam och laga lite mat när jag kommer... ;)
Jag fattar inte riktigt din beskrivning. Ska "träkaklet" sitta på snedväggen från brytpunkten upp mot taket? Vilken färg?
Hur ser klinkert på golvet ut? Är det vitt både på väggarna och på golvet?
ja, jag bara undrar alltså...
puss och kram
mamma

Anonymous said...

Åh, men jag glömde ju säga att filmerna är jättefina! Han är så otroligt söt när han sitter där med apelsinen och säger nejlika!