Thursday, November 5, 2009

Snabbt

Jag får försöka skriva snabbt, har en massa myrkrypningar i benen, hur störigt som helst.

Var hos doktorn i tisdags, blodtrycket är finemang, hade gått upp 2 kg på 6 veckor så nu väger jag 82! Tillsammans med Sams typ 14 kg blir det nästan 100! Inte konstigt man stånkar haha.

När han skulle känna vart huvudet låg blev han lite konfunderad för det var inte där det skulle (fast jag hade ju sett det på ultraljud så jag visste att han hade ett huvud). Han ligger nog på tvären sa jag, det brukar han göra. Jovisst, han låg där som en korv från höger till vänster istället för rumpan upp och huvudet ner som de brukar göra vid den här tiden i graviditeten. Att barnet ligger i säte innebär vändningsförsök och om inte det funkar så blir det snitt som standard här i Clonmel. Bebisen kan fortfarande vända på sig själv och jag hoppas verkligen att han gör det, för jag är inte det minsta sugen på att snittas. Faktum är att jag ser fram emot en vanlig förlossning, som startar av sig själv och har ett helt naturligt förlopp.

Det är lite konstigt hur man resonerar egentligen, för jag har alltid tyckt att det är toppenbra med kejsarsnitt för de som behöver det, men när det gäller mig så VILL jag verkligen inte! Eller, det är klart jag vill om det är fara för barnets hälsa. Idag försökte jag göra en övning som ska få dem att vända sig, på alla fyra i sängen och huvudet ner och rumpan upp. Jag somnade nästan och sen när jag försökte röra på mig igen hade jag sjukt ont i fogen. Detta ska man göra i 15 minuter varannan timme.... Något säger mig att det inte kommer fungera i detta huset!

Ikväll sparkade bebisen så jag tänkte vara snäll och filma så ni fick se, men kolla vad som hände istället haha: Monsterattack!

Sist men inte minst så oroar jag mig för svininfluensan. Innan har man inte hört någonting alls, men nu sen de började vaccinera folk (denna veckan) har 5 dött här på Irland. Alla 5 har haft underliggande sjukdomstillstånd och det gör ju det hela lite lättare att hantera. Men kanske borde jag vaccinera mig ändå? Jag har i min enkelhet tänkt att jag ska hålla mig undan tills jag har fölat och att risken sen är mindre att bli allvarligt sjuk. Med 39 dagar kvar har det ändå känts som att det skulle kunna funka. Jag är ganska rädd för vaccinet, jag har ju inte ens tagit en alvedon under graviditeten!

Ih nu spritter det i benen, gotta go!

6 comments:

Emily said...

hahahahha han är ju bara för söt, mna kan inget annat än skratta åt honom!!
Jag har valt att inte vaccinera mig, jag har varit hos läkaren as många gånger de senaste veckorna med min lever och jag har pratat med henne, lite och sen bestämde jag mig för att inte göra det. Jag är i stort sätt frisk i mig själv, och då är risken att jag skulle få komplicationer av svinis så små. Jag kan få svinis men i lindrig form och va fan det kan man ju klara av. Vill inte spruta in massa skit i min kropp som jag inte behöver!! Vi vet ju inte hur vaccinet påverkar oss i framtiden. Ska vi alltid vaccinera oss för allt så kommer kroppen att sluta fungera normalt med sitt inbyggda motstånd!! Så var det sagt!! Men det är helt klart upp till var o en att göra precis som dem känner och vill!! Det är det som är så bra!!
Nu ska jag ut o power walka innan jag fastnar vid datorn.
Puss o kram Ems

Tobbe said...

Jodå!!
Jag hann i alla fall se hur han sparkade innnan fismunsattacken satte in!! Det är ju bra att de redan kan umgås??!
Det där med vaccin är ett hett samtalsämne - ingen har liksom bestämt sig utom de som har diabetes eller liknande risksjukdom. Jag tror inte att jag kommer att ta vaccinet....och sedan får man ju hoppas på att inte bli sjuk!
Ha en fin helg och krama alla, själv ska vi på galamiddag i Båstad med mat och underhållning!
Kramar från Moffa

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Det är en massa snack här hemma också om vaccinering. Jag tror inte att jag kommer ta det. Enda anledningen till att jag skulle ta det vore för Nellys skull. Jimmy hörde igår på radion att det ev. skall ges även till barn mellan 0-3år vilket inte har varit aktuellt tidigare. Fortfarande osäker, men det lutar åt nej för min del.
Usch, det där med kejsarsnitt låter inte kul. Det var min värsta farhåga inför min förlossning: Tänk om något händer och de måste plocka ut henne med snitt. Jag tycker precis som du att det är ju jätte bra för dem som behöver / vill det, men jag vill absolut inte det!!!! Vi håller tummarna för att han vänder sig tills det är dags!! Ha en trevlig helg. Kram

Anonymous said...

Sitter här och vet inte vad jag har i kroppen som inte borde vara där (ont i halsen och sänkt) men man blir lite mer benägen att tacka ja till vaccin då, tror jag. Om jag förstått det rätt så är vaccinet faktiskt lite virus som man sprutar in i så liten dos att kroppen hinner bygga upp ett försvar innan man blir sjuk. Det skulle ju då i princip vara samma som att få influensan. Eller!? Tack för filmen i alla fall, det såg gosigt värre ut! Jag tror att lillebror vänder sig i sinom tid. Alla trivs inte med att vara upp och ner för länge. Puss och kram

Mandisen said...

Hahaha, än en gång skrattar jag gott åt mamma Ulrikas kommentar. Hon är ju bara för härlig! Vad mysigt det lät med lillebror. Tänk, Sam ska verkligen få en lillebror! Det är ju bara för bra för att vara sant. Angående svinis så vet du ju av min blogg att jag pendlar fram och tillbaka hela tiden ang. vaccin. Just nu är jag inne i en för-period men det skiftar hela tiden. Jag funderar på att göra det för Emilias och samhällets skull. Tror inte att det finns några farliga biverkningar. Vaccinerat mot influensa har man ju gjort i många herrans år, skillnaden nu är ju att yngre människor också erbjuds vaccinet. Men det ska tilläggs att vi ännu inte fått erbjudandet. Det kanske är för sent när det verkligen kommer och då slipper man ju ta ställning. Men jag funderar alltså starkt på att ta det. Sist jag hade influensan mådde jag så jäkla kasst och bara tanken på att i det tillståndet ta hand om en liten bebis gör att det nog blir vaccin.
Åh, vilken kul film! De verkar ju redan komma jättebra överens. De leker ju hur fint som helst ;-).
Massor av kramar!

rebecca said...

Så sött att han underhåller bebisen med lite roliga ljud o pussar;-)
Jag hoppas att lille bebisen vänder sig så du får din naturliga förlossning, men som sagt bra att veta att det finns kejsarsnitt ifall han envisas.
Ja som de andra har skrivit är ju det där men influensavaccinet en het potatis. Jag sa först nej till att vaccinera men nu är jag nog över på ja med tanke på att det har även varit helt friska människor i vår ålder som har dött, inte bara de med sjukdom. Sen är det även det samhällsekonomiska, ju fler som tar vaccinet desto mindre sprids det, desto mindre blir sjuka, desto mindre belastning på/för samhället. Men fortfarande är det ju ett hyfsat obeprövat vaccin så man är ju lite fundersam. Det är ju dock många av befolkningen som varje vinter tar det vanliga influensavaccinet utan några allvarliga följder....svårt.. har inte blivit kallad än så får se...
kram kram