Monday, November 23, 2009

Ultraljud

Jag måste berätta om gårdagen!

Det var riktigt busväder, regnade åt alla håll och kanter. En helt perfekt dag för julbak alltså! Hanna och Tuuli var lite försenade så Sam fick lite lasagne till lunch först. Tur var väl det för de följande timmarna lyckades han kränga följande:

- Lussekattsdeg
- Pepparkaksdeg
- Russin
- Mer russin
- Hela skålen med russin!

Han hade jättekul med Tuulis två tjejer Niambh och Alissa, 6 och 7 år gamla. De var jättegoa med Sam också så vi behövde inte oroa oss alls! De hjälpte till lite då och då och lekte på Sams rum resten av tiden.
Efter att besökarna hade gått åt vi spagetti och köttfärsås och Sam lyckades lassa in en hel portion av det också. Jag varnade Paddy idag att inte åka iväg utan ett lass blöjor haha.

Klockan åtta var det x factor och Sam fick en flaska välling. En stund senare gick han självmant in i vårt sovrum, bäddade ner sig och somnade! Jag blev helt chockad! Jag kanske ska säga att vi nyligen tagit bort hans middagslur eftersom han sällan somnade innan 22 på kvällen. Dessutom tog det en halv evighet att få honom att somna på dagen, man var tvungen att köra bil i en halvtimme ungefär.
Ikväll stoppade jag om honom i sängen tjugo över åtta, sa godnatt och gick ut. Han drack sin flaska med välling och sen var han däckad. Hoppas trenden fortsätter.

Idag har jag varit på ultraljud. Bebisen har vänt sig och ligger med huvudet ner, precis som jag misstänkte. Han har hållt på fram och tillbaka ett par dagar men i lördags vände han sig och har stannat där sen dess. Skönt! Nu var doktorn lite orolig angående mina datum eftersom de är så olika. Mitt eget datum är den 14e december, enligt första ultraljudet i Sverige ska bebisen komma den 28e och enligt irländska ultraljudet två veckor senare skulle bebisen komma den 21a december. Enda anledningen till att oroa sig är om bebisen fortfarande inte kommit den 28e, om de ska sätta igång mig eller inte, för då har jag ju gått 42 veckor enligt mitt eget datum. Men bara 40 veckor enligt det svenska så då vore det inget konstigt.
Min egen doktor har sagt att jag ska lita mest på mitt eget datum eftersom ultraljude efter v 17 inte är lika tillförlitliga som de innan. Ett par millimeter hit eller dit kan göra skillnad i veckor.
Här har ni bebis 2 huvud i alla fall, han trycker näsan upp i livmoderväggen. Det mörka är ögonhålan och den lilla vita pricken är linsen. Coolt va?



5 comments:

Anonymous said...

Men åh, vad fin han är! Lillbebben! Och så duktigt att han har vänt sig på rätt håll nu!
Matvraket till storebror verkar ju också trivas och hans nya kvällsvanor verkar inte helt fel heller.
Mmm vad jag längtar efter er!
puss och kram

Nellyliten - "Den galna bebisen" said...

Det var ju skönt att han har vänt sig, slipper du oroa dig för det också. Eller, ja, det har du kanske inte, men jag hade gjort det i dina kläder. Kejsarsnitt var min värsta mardröm inför förlossningen. Hur gick det med Herr Duracells mage efter allt han stoppat i sig?

Tobbe said...

Du var minsann en riktig russinälskare själv på din tid!!

Bra att lillgrabben har tagit sikte på utgången - jag tror att det blir 091217 !!

Vem är det som är så snäll och drar traktorn?? Inte hunden väl?

kram Papp-dubbel-moffa

kajsa said...

Linda det gick bra, ett par massiva stotar sa var allt ute haha. Han ar en masterskitare aven annars, forstar inte att en sa liten kropp kan producera sa mycket bajs haha.

Pappa det later bra bara det blir innan jul. Och det blev mycket mer plats for mig nar han vande sig.

Unknown said...

Vad spännande det ska bli när han kommit så man får se om han blir en Dan eller Simon...eller nåt helt annat. Undrar vad Sam-killen ska göra när han blir stor? Nånting med motorer i alla fall :) Det är väl härligt när de slocknar mätta, nöjda efter att ha lekt och haf det bra hela dagen. Passar ju jättebra i tiden också att han kan somna själv.
Ang vaccination så, om man läser tidningarna så verkar det inte spela någon roll om inte är sjuk ofta... Kvicksilvret säger dom är ung lika mycket som man normalt får i sig med kosten på en vecka. Om jag kommer ihåg rätt så innehåller även andra vaccin som man ger till barn lite kvicksilver. (inte säker, kan ju ha ändrats sen jag sysslade med det)
Så Sam är lik sin mamma? Tycker om smet och deg hihi.

Kram
Mosmos

Glömde säga att badrummet låter jättesnyggt! Men träkakel?? Finns det?