Monday, November 2, 2009

42 dagar och fredag

df


Igår hade vi en bakdag, jag och Sam. Det var helt horribelt väder, regn åt alla håll och kanter. För att hålla oss sysselsatta tände vi en brasa och bakade lite bröd. Brödet fick jäsa under brasan, precis lagom varmt och gosigt.


Mumsigt blev det när det blev klart så det ska vi helt klart göra om igen. Under tiden som det jäste hade vi tid att prova våra nya silikonformar i Nalle Puhform. Vi gjorde en chokladmuffinsmet och hällde i. Det blev väldans gott, men godast är ju smeten. Sam hjälpte mig både med bakning och disk, så sen var det full kaos i köket. Tvätta händerna är jätteskoj, vi går igenom minst en flaska tvål i veckan för tillfället :D Ingen risk för svinis här inte hihi.


Sen tänkte jag påminna mig själv om att han faktiskt är otroligt motoriskt framme, han kan både slå kullerbyttor (gärna och ofta och vilt i sängen, så mitt hjärta håller på att hoppa ut för han har ingen aning om vart sängen slutar) och ta på sig strumpor själv! Inte de vanliga än, de är för tajta i skaftet, men farmors stickade raggisar får han på sig utan problem! Talet går det sisådär med, det är mest goja fortfarande. Men han kan säga Mami shoe och daddy shoe i alla fall. Å visst ja, han kan hoppa jämfota också! Det är nog rätt så tidigt tror jag.
Nu är det lite fredag här, jag ska försöka haffa Paddy för en pratstund innan han fastnar i whiskeyglaset ;)

4 comments:

Emily said...

hahahahhha han är för söt lila eller snart stora Sam!! Vad roligt att ha någon att baka med och så mysigt!! Ser att du är inte den enda som gillar smeten!! hahah men det är ju så gott med muffinssmet!! hahaha
Han är ju verkligen duktig, kullerbytor ich gemfota hopp, ja det senare är nog ganska tidigt att han redan kan kordiner sin båda fötter, det är nät o jämt så att jag kan det hahaa
Själv har jag varit på tipen o slängt massa saker, när jag drog fram allt på gården undrade jag hur fan jag kunnat ha så mkt, hade ju förböveln en continer här hemma i sommras...tror att det är någon som smyg slänger grejer i mitt förråd!! Jag har en katt som brukar hälsa på, det är nog han som drar med sig massa saker på nätterna!! Men nu är det gjort så nu slipper jag göra det på ett tag, är ju inte så sugen på att åka till tipen under vintern när det är snö o slask. Så nästa gång får bli till våren!! Tur jag har ett föråd där allt kan lagras.

Nu ska jag snart inviga mina nya ursnygga ridbyxor!!

Lite värmande kramar i höstmörkret och kylan
kramkramkramkramkramkramkramkram

Anonymous said...

Åh, vad man hade velat vara med där i röran bland smet och nybakt bröd! Du är en helt underbar mamma! Längtar efter er! puss mormor
Emily, vi är på tippen mellan 2-4 ggr i månaden och får ständigt nya små berg här och där. Utan katt. ;)

kajsa said...

Emily jag undrar det samma, var fan kommer all skit ifrån? När vi flyttade till mobile homet hade vi ett helt tomt garage och ett par banankartonger med våra saker. Nu har vi så sjukt mycket saker både där nere i ladan (300 skruvmejslar, någon?) och här uppe i huset. Tyvärr har vi ju 36 000 kvm att förvara saker på också så det blir väl inte lika mycket sortering som det borde :D Men det börjar bli dags att inreda vinden....

Mandisen said...

Härliga bilder gumman! Åh, vad jag längtar tills min plutt står där på en stol och slickar smet ur skålen! Det ser supermysigt ut! Recept på brödet på den andra bloggen tack! Är inne i en egenbakat-bröd-period så nya recept välkomnas! Det är ju så mycket godare och så vet man vad man stoppar i sig.
Jag hoppas att det löser sig med lille bebben som vänder rumpan till! Tänker på dig.
Det är så kul att höra om alla framsteg Sam gör! Han är ju otroligt framåt den grabben! Du ska inte tänka så mycket på talet. Det är ju vetenskapligt bevisat att flerspråkiga barn talar lite senare men när de väl gör det så är det ju på flera språk. De har också då en otrolig förmåga att anpassa sig och vet exakt när de ska använda de olika språken. Det kommer Kajsa!
Hoppas att ni har haft en bra fredag ;-).
Kramar