Thursday, July 14, 2011

Efter nästan tre veckors semester återvände vi till ett trettongradigt Irland. Plötsligt kände vi oss malplacerade med våra t-shirts och shorts men efter en snabb lunch och barnrastning på Ikea (love you, Ingvar!) var vi tillbaka i gamla spår igen. Vi hann nog inte ut från Ikeaparkeringen förrän båda barnen sov och det var lugnt och skönt i bilen på väg ner till Tipperary.

Hemma såg allting ut som vanligt. Gräset var grönt och kaninerna var fler än någonsin. Fast hundarna hade jobbat ganska bra på att få ner stammen, runt huset låg flera kanindelar och Daisy såg väldigt mätt ut. Det hela kändes faktiskt lite makabert, men vi har så sjukt mycket kaniner och det känns ju bättre att de äter dem färska än pressade in i Pedigree Pal-kulor.

Det blev inte så mycket avkoppling för mej, jag har jobbat sen vi kom hem ungefär. Ja, i mina mått mätt alltså, jag har inte tagit ut mej helt och hållet utan jobbar mina 6-7 timmar om dagen. Kira har semester denna veckan så det har varit jag och Linn på jobbet bara.

Efter Sverigesemestern kom jag hem med en massa härlig energi och alla batterierna är laddade. Jag har redan gjort flera tradiga projekt, ångat den superflottiga mosaiken runt spisen och vikt undan en massa tvätt. Sen har jag pysslat ihop ett dopkort till lille Ted och ett kort med foton till Dominique. Allt medan Isaac tittade på Svt Plays Bondgården och Sam sov.

Igår snickrade jag en hylla till köket. Jag har planerat den länge och plankorna har stått här i flera månader. När jag väl fick tummarna loss tog det bara en timme att göra den, och idag har jag betsat och satt upp den. Kokböckerna fick flytta ut ur sitt skåp och nu ska jag städa det där skåpet och möblera om lite, så att jag får plats att dra in ett eluttag så vi kan ha våra laddare där istället för att de alltid ska ligga på barbordet, för det är verkligen som en taggtråd i ögat på mej, fula sladdar som skräpar. Jag lägger in bild på hyllan i nästa inlägg för jag har inte bilderna här på datorn.

Igår och idag har det varit så fint väder att jag har cyklat till jobb. Det är ganska exakt fem kilometer och tar en kvart, helt lagom alltså. Som sällskap har jag haft Mark Levengoods sommarprat och idag har jag lyssnat på Maria Wetterstrand. Mysiga båda två. Jag är så glad för min telefon, jag kan lyssna på hela Sveriges Radios arkiv. Och igår laddade jag ner en skojig app där jag kan knappa in allt jag äter plus att jag lägger in min motion, så räknar den kalorier mm. Där finns till och med en EAN-kodsknapp, så man kan scanna in varan man ätit och så hittar den själv alla fakta någonstan i cyberrymden.

Ops, nu ringde Irene och är på väg hit för ett glas vin. Trevligt!

1 comment:

Tobbe said...

wow - nu flödar bloggen igen...alltid lika kul att läsa det du skriver, även om det är roligare att träffa dig IRL!! Härligt att ni snart kommer igen, synd att inte Sam är med...och Paddy såklart.
Vi ses om en vecka.
Pappmoff