Monday, May 30, 2011

Hur kan en sån här liten pys ta så stor plats, inte bara i sängen men även i våra hjärtan. Tänk att just vi fick de allra finaste barnen, man blir ju sugen på att göra ett till bara för att :)

Bra dag idag, först 6 timmars jobb sen 6 km jogg på 44 min, varav de första tre på 20 min. Sen drog Jag och grabbarna till Irene för lite fika och mata hönsen, och Sam brände sig på en jätteelak nässla och skrek som en stucken gris så att tårarna och snoret blandades på hakan. Smärtan försvann med lite antihistaminkräm och en bit choklad, och Jag tänkte som vanligt att Jag borde köpa en aloe Vera planta att ha hemma.
Ikväll har jag och Paddy haft en viktig diskussion om kön, efter att han fått läsa artikeln om kanadensiska Storm, 5 månader gammal, vars föräldrar har beslutat att undanhålla barnets kön för omvärlden ett tag, för att Storm ska bemötas jämlikt och främst som ett barn och inte pojke eller flicka. Jättebra tycker Jag, fast jag hade nog inte gått så långt som att undanhålla könet. Vi hade såklart en diskussion om detta på buke också, det är så himla nyttigt både att få förklara hur jag tänker och att ta del av andras kunskap. T ex hade flera mammor upplevt att de på McDonald's fått frågan "är det en flicka eller pojke, så jag vet vad jag ska lägga i happy mealet?" istället för "vill barnet ha en barbie eller bil".

Jag tycker det är himla viktigt att låta barnet vara som det är och inte putta in i fack.

2 comments:

Tobbe said...

Jag tycker att man ska ge alla barn EN barbie och EN bil....
Kram o vi ses snart!
pappmoffa

Anonymous said...

Först: tro ALDRIG att vi inte läser och njuter av det du skriver här! Även om vi är slöa och slappa med kommentarer! Sen: dina funderingar kring kön och bemötande påminner mig om mig själv när jag var i din situation. Jag ville inte bara vara neutral - jag ville ÄNDRA och MOTVERKA könsstereotypa attityder och hade svårt att hantera Martins gutturala läten och tydliga kärlek till lastbilar m.m. Efteråt kunde jag tänka att jag kanske i min iver inte riktigt respekterade honom? och det kanske är det viktigaste, precis som du säger. puss mamma